درب های بیمارستان ها و مراکز درمانی

درب­ های بیمارستانی برای محیط ­هایی طراحی می­شوند که در آنها اولویت بهداشت و سلامتی است. طراحی این درها به صورتی است که تمیز کردن آن بسیار ساده بوده و سطح آن در مقابل شستشوی نامحدود مقاوم است. همچنین طراحی این درب­ها آنها را سبک نگه می­دارد. قاب ها از آلومینیوم یا استیل ضد ­زنگ ساخته می­شوند و می­توانند به هر رنگی، رنگ­آمیزی شوند تا با هر محیطی مطابقت داشته باشند.

درب­ها به صورت درب­های دو لنگه و تک لنگه قابل ارائه هستند. امکان تولید درب­ها در ابعاد، رنگ­ها و مجهز به لوازم جانبی خاص مانند پنجره بازدید، سازگاری با سیستم­های دسترسی و … را دارند.

درب بیمارستانی

به درب­هایی گفته می­شود که به صورت باد بزنی بوده (به دلیل وجود لولاهای دو طرف بازشو) و درب از دو جهت باز و بسته می­شود. این درب­ها در مسیر­های پر رفت و آمدی که سرعت باز و بسته شدن درب از اهمیت بالایی برخوردار است نصب می­شوند. این درب­ها دسترسی را به سرعت و به راحتی برای همگان به خصوص افراد کم توان، بیماران و تخت­های چرخدار و … امکان پذیر می­کنند. تفاوت درب­های بیمارستانی ضد­حریق با درب­های ضد­حریق معمولی در باز و بسته شدن آنهاست. در صورت بروز احتراق و شروع آتش­ سوزی، این درب­ها امکان فرار سریع را فراهم نموده و علاوه بر این می­توانند از گسترش دود و آتش به مناطق دیگر جلوگیری کنند.

از آنجایی که درب­ها از دو طرف باز و بسته می­شوند، در طراحی این گونه درب­ها باید شیشه­ هایی به عنوان چشمی کار گذاشته شوند تا از برخورد افراد به یکدیگر هنگام رفت و آمد جلوگیری کرده و دید کاملی از سمت مخالف به افراد داده شود. شیشه ­های به کار رفته در  این درب­ها، در مقابل ضربه مقاوم هستند. این درب­ها از لولا های مخصوص به خود، شیشه های ضد ­ضربه و ضربه­ گیر (از جنس استیل و در قسمت وسط و پایین) تشکیل می­شوند.

بیمارستان­ ها به بالاترین استانداردهای بهداشت و تمیزی نیاز دارند، اما طراحی بخش­های مختلف در بیمارستان­ ها فراتر از استاندارد­های معمول بهداشتی است. مسائل مربوط به بهره ­وری، هزینه و سرعت همه نگرانی­ های اصلی هنگام طراحی هر قسمت از بیمارستان­ های مدرن است.

-وزن و دوام 

وزن درب­ ها در در ­های ضد­حریق معمولا از اهمیت بالایی برخوردار نیستند اما این مورد درباره در­ های بیمارستانی صدق نمی­کند. در واقع درب ­های بیمارستانی ضد­حریق به دلیل استفاده و نوع خاصی که دارند باید از وزن پایینی برخوردار باشند. سه عامل اصلی که باعث اهمیت وزن در طراحی درب­ های بیمارستانی می­شود عبارت است از تعداد دفعات بالایی که افراد مختلف اعم از کادر درمانی، بیماران و سایر مراجعه­ کنندگان از طریق درب عبور و مرور می­کنند، سرعت افراد در حرکت خود و نحوه باز و بسته کردن درب است. بخش اورژانس بیمارستان دارای رفت و آمد بسیار زیاد و ازدحام پر­سرعت در تمامی طول ساعات شبانه روز است و همه درب­ها باید به سرعت باز شوند. درب­های بیمارستانی ایستادر علاوه بر اینکه از وزن پایینی برخوردار هستند، دوام بسیار بالایی دارند.

-جنس درب­ ها

خوشبختانه، درب­ های چوبی دیگر تنها گزینه نیستند. فناوری جدید اجازه داده است تا در ب­های پلیمری یک تکه با هسته های فوم با چگالی بالا ایجاد شوند. این جنس یک جایگزین سبک، قوی، عایق و بادوام ارائه می­دهد. این درب­ ها علاوه بر مواد اولیه با کیفیت مزیت ضد ­حریق بودن را نیز به همراه دارند. این بدان معنی است که درب پلیمر می­تواند علاوه بر افزایش بهره­ وری و ایمنی، به صرفه ­جویی در هزینه­ های تهویه و گرمایشی در کل بیمارستان کمک ­کنند.

-سرعت

سرعت در یک بیمارستان بسیار مهم است، جایی که تصمیمات باید سریع گرفته شوند و به اجرا برسند، زمان پاسخگویی می­تواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. این موضوع دارای اهمیت است که هر قسمت از بیمارستان برای سرعت و کارایی بهینه طراحی شده باشد در حالی که در بهداشت و دوام نیز استاندارد­ های لازم را داشته باشد. سرعت باز و بسته شدن درب بستگی به وزن آن دارد، مقاومت ایجاد شده توسط لولاها دفع می­شوند. با کم کردن وزن به حداقل ممکن، می­توانید سرعت باز و بسته شدن آن را افزایش داد. این موضوع به خوبی در درب ­های بیمارستانی ایستادر در نظر گرفته شده و درب ها متناسب با شرایط خاصی که در بیمارستان وجود دارد بهینه­ سازی می­شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *