انواع درب ضد حریق کدامند؟

انواع درب ضد حریق کدامند؟

زمانی که در یک ساختمان آتش سوزی اتفاق می افتد، عوامل زیادی وجود دارد تا بتوانید به کمک آن از گسترش آتش جلوگیری کنید. یکی از عوامل مهم آن استفاده از انواع درب های ضد حریق می باشد. امروزه از این درب ها استفاده زیادی می شود، زیرا افراد به کمک آن می توانند آثار مخرب ناشی از آتش سوزی را به حداقل برسانند. در نتیجه ضررهای جانی و یا مالی افراد در صورت استفاده از درب های ضد حریق کاهش می‌یابد.

در مطلب با ما همراه باشید، تا پاسخ سوال خود  را در رابطه با “انواع درب ضد حریق کدامند؟” دریافت کرده و بتوانید آگاهی خود را در رابطه با این درب ها افزایش دهید تا در نهایت بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

درب ضد حریق چیست؟

به درب هایی که بتوانند در مقابل حرارت زیاد حدود 1 الی 2 ساعت دوام بیاورند، درب های ضد حریق گفته می شود. این درب ها مطابق با مبحث 3 مقررات ملی ساختمان و باتوجه به محل قرارگیری خود بعد از انجام “آزمایش درب ضد حریق استاندارد”، مقاومت بسیار زیادی دارند.

جنس چهارچوب درب های ضدحریق از فولاد و روکش آن از ورق فولاد است. البته لازک به ذکر است که پوشش رنگ روکش آن تماما کوره ای می باشد. از دیگر ویژگی های دربهای ضد حریق این است که گاهی تا دمای 800 درجه سانتی گراد را می توانند به مدت 4 ساعت تحمل کنند.

در زمان آتش سوزی به خاطر اینکه اطراف درب از لاستیک های درزگیر نسوز استفاده شده است، هیچ دود سمی ای وارد محیط نمی شود. همچنین زمانی که از درب ضد حریق در پاگرد پله های اضطراری ساختمان استفاده می شود، از ساکنین ساختمان در برابر آتش سوزی محافظت کرده و از ورود آتش و یا دود به داخل پله های اضطراری جلوگیری می کند.

انواع درب ضد حریق کدامند؟

معرفی انواع درب های ضد حریق

درب های ضد حریق به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند. در بخش زیر به معرفی انواع این درب ها باتوجه به نوع نیاز خریدار اشاره شده است، که عبارتند از:

1. درب ضد حریق فلزی

یکی از درب های محکم و کم هزینه ای که در بازار وجود دارد، درب ضد حریق فلزی می باشد. متریال مورد استفاده در این درب فولاد گالوانیزه و یا ورق فولادی با ضخامت یک تا دو میلی متر می باشد.

این درب ها معمولا در رنگ کوره ای الکترواستاتیکی با ضخامت 5 الی 6 سانتی متر کاربرد دارند. همچنین لازم به ذکر است از پشم سنگ در استراکچر و یا زیرسازی، درب ضد حریق فلزی استفاده می شود. معمولا یکی از رنگ های پرفروش این درب، رنگ قرمز می باشد.

2. درب جوبی

از دیگر درب های ضد حریق با جنس چوب خشک روسی، می توان به درب ضد حریق چوبی اشاره کرد. از پشم سنگ و فولاد در استراکچر و یا زیرسازی این نوع از درب ها استفاده می شود. چارچوب این نوع درب از فلزی مقاوم به وجود آمده است، به عبارت دیگر درب های ضد حریق چوبی می توانند تا حدود 60 دقیقه در برابر آتش سوزی از خود مقاومت نشان دهند.

همچنین لازم به ذکر است که بر روی لنگه بازشو اینگونه درب ها هیچگونه طرح و رنگی به کار برده نشده است و معمولا دارای ضخامت 1.5 سانتی متری می باشند.

3. درب  ضد حریق شیشه ای

این نوع درب در مقایسه با دو نوع دیگر، از قیمت بیشتری برخوردار است. زیرا در موقع آتش سوزی هیچگونه دود و یا آتشی را به خاطر داشتن شیشه مقاوم از خود عبور نمی دهد.

به دلیل قیمت بالای درب ضد حریق شیشه ای، از آن در مکان هایی استفاده می شود که نیاز به دید کامل محیط است. از جمله مکان هایی که از این درب استفاده می شود، می توان به کارخانه های صنعتی حساس، بیمارستان ها و نیروگاه ها اشاره کرد.

مزایای درب ضد حریق

اینگونه درب ها از مزایای زیادی برخوردار هستند که در بخش زیر به شرح چند مورد از آن ها می پردازیم:

  • از ورود دود و گازهای سمی جلوگیری می کند.
  • باعث حبس شدن آتش در مکان آتش سوزی شده و از ورود آن به مکان های دیگر جلوگیری می کند.
  • در برابر آتش سوزی مقاومت بسیار بالایی دارند.
  • از دیگر مزایای آن می توان به خروج اضطراری آن اشاره کرد.
  • مزیت مهم این درب ها این است که عایق صدا می باشند.

در آخر

در این مطلب به سوال “انواع درب ضد حریق کدامند؟” پاسخ داده شده است. یکی از راهکارهای موثر برای محافظت از منازل و مکان های دیگر در برابر آتش، استفاده از درب های ضد حریق می باشد. این درب ها، از ویژگی ها و ساختارهای منحصر به فردی برای محافظت از افراد به وجود آمده است.

مطالب دیگر:

درب ضد سرقت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *