تاریخچه قفل درب

در این مقاله با تاریخچه قفل درب آشنا می شوید که قفل های درب از چه زمانی ایجاد شدند ، در کجا ساخته شدند مکانیزم باز شدن آن ها به چه شکل بوده و در حال حاضر به چه پیشرفتی در این زمینه رسیده ایم.

تاریخ ساخت قفل برای درب به بیش از شش هزار سال پیش در مصر باستان بر می گردد که در آن یک قفل چوبی ساده ساخته شده بود که این قفل یک نوار چوبی متصل به درب داشت و یک چفت آن در داخل قرار داشت. در این قفل چندین سنجاق چوبی قرار داشت که می توانست با یک کلید چوبی که به طور خاص ساخته شده بود برداشته شود. خود کلید شبیه به یک مسواک مدرن امروزی بود و همین که دندانه های آن به قفل می رسیدند سنجاق ها را آزاد کرده و در باز می شد در حالی که این قفل در استاندارد های امروزی ساده به نظر می رسد در آن زمان کاربردی بوده و شروعی در مسیر حفظ امنیت در  سراسر جهان بوده است.

 

تصور جهان بدون قفل دشوار است. قفل بودن درب برای بسیاری از افراد مساله ی امنیت و آرامش ذهن را به ارمغان می اورد و می دانند که در پشت در ب های بسته ایمن هستند. 21 نوع قفل وجود دارد که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد و هر کدام دارای یک هدف هستند: باز شدن فقط توسط کلید مخصوص آن ها، شش هزار سال زمان طولانی برای تکامل یک محصول است که برای ارمغان آوردن امنیت ارزشش را دارد. هر چند مسیر تکامل قفل ها پایانی ندارد و روز به روز شاهد امنیت بیشتر آن ها خواهیم بود.

 

پیشرفت تدریجی قفل ها

در زمان روم باستان، نوع سیستم قفل با استفاده از فلزات  از جمله نقره، مس و طلا به کار گرفته شد. این قفل ها فقط توسط ثروتمندان خریداری می شده و همچنین کلید طلایی آن به عنوان نمادی برای نشان دادن وضعیت خوب مالی به نمایش گذاشته می شد. تا قرن نوزدهم و شروع دوران صنعتی تولید قطعات فلزی افزایش یافت و با سهولت بیشتری انجام می شد که باعث افزایش تعداد و انواع قفل ها شد و استفاده از آن در مکان های مختلف رواج پیدا کرد و در بسیاری از درب ها قفل نمایان بود.
در صد سال گذشته مکانیسم جدید و با دوام قفل ها که با متریال هایی مانند فولاد ضد زنگ و تیتانیوم ساخته می شوند جای قفل های قدیمی و شیوه ی ساده تر آن ها را گرفته اند.

 


پیشنهاد می شود از مقاله ی اهمیت درب های ضد سرقت دیدن فرمایید.

نسل جدید قفل ها

در گذشته بسیاری از قفل ها توسط قفل ساز ساخته می شد شغلی که اکنون با کارخانه ها و ماشین آلات جایگزین شده است. در حال حاضر قفل سازی ها بیشتر روی تعمیر و باز کردن قفل های شکسته یا معیوب به جای تولید آن ها تمرکز دارند. قفل درب ها در تمام کشور های جهان مورد استفاده قرار می گیرد و به فراهم کردن یک محیط امن پشت درب کمک می کند. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی شاهد قفل هایی هستیم که با اثر انگشت و یا فرمان صوتی باز می شوند چگونگی قابل اعتماد بودن آن ها در مقایسه با قفل های قدیمی مقوله ایست که هنوز بر سر آن جدل است که آیا این درب ها می توانند در برابر حملات سایبری مقاومت کنند؟

سیستم قفل درب های ضد سرقت ایستادر

در قسمت پشت لنگه های در ضد سرقت ایستادُر (سمت لولا) 6 عدد زبانه استوانه ای فلزی به صورت دو تایی در 3 مکان با چارچوب درگیر می شوند.
در قسمت جلویی لنگه درب نیز (سمت دستگیره) یک عدد قفل 3 زبانه در بالا و یک عدد در پائین با سیلندهای استاندارد ، دارای محافظ استیل با ضخامت بالا جهت عدم دسترسی به سیلندر در هنگام سرقت بکار رفته و ما بین این دو قفل نیز از قفل شب بند (قفل پست چی) استفاده گردیده است.
با توجه به سرقت دربها از قسمت قفل ها و آسیب پذیری سیلندرهای فلزی و در دسترس بودن سیلندرها، ایستادُر استفاده از قفل هایی مخصوص را در تولید خود قرارداده است که فاقد سیلندر بوده و عملکرد آن ها همانند قفل های گاو صندوق می باشد.

استفاده از قفل های ایمن و همچنین درب های مقاوم ضد سرقت سبب به وجود آمدن اطمینان خاطر در افراد خواهد شد و از اموال ما مراقب خواهد کرد و همه این موارد سبب می شود که به فکر ایمن کردن خانه هایمان بیافتیم .تیم مشاوره ی ایستادر آماده ی اشتراک اطلاعات و مشاوره رایگان در مورد انواع درب های ضد سرقت، مزایا، معایب و هزینه های آن ها می باشد. با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *