از آنجایی که بیمارستان­ها مکان­هایی پرتردد هستند و دائما باید ضدعفونی شوند، درهایی که در این اماکن استفاده می شود نیز باید ساختار مخصوصی داشته باشد و ویژگی­های مختلفی را در برگیرند. یکی از مهم­ترین ویژگی­های درهای بیمارستانی، ضد حریق بودن آن است به گونه­ ای که می­تواند در حفظ جان بیماران تاثیر مهمی داشته باشد.
همچنین به دلیل وجود دستگاه­های تصویربرداری مختلف و عبور تشعشعات آن ها از در های معمولی لازم است که در بیمارستان ها از درب هایی استفاده شود که از عبور این تشعشعات جلوگیری کند.

قیمت در‌ها‌ی بیمارستانی

با توجه به اینکه درهای بیمارستانی ویژگی­های خاص خود را دارند و نسبت به درهای دیگر از مقاومت بالایی برخوردارند، مواد تشکیل دهنده آن­ها نیز ویژگی­های خاصی خواهند داشت. بسته به نوع متریال استفاده شده در ساخت درهای بیمارستانی، جنس روکش و چهارچوب آن و همچنین ابعاد این درها قیمت­های متفاوتی را می­توان برای آن ها در نظر گرفت. حتی ویژگی­های منحصر به فرد این درها نیز می­تواند تاثیر بسزایی در قیمت آن­ها داشته باشد اما معمولا از 12 میلیون تا 25 میلیون متغیر خواهد بود.

انواع درهای بیمارستانی

همانطور که گفته شد، هر بخش از محیط بیمارستان می­تواند دری با ویژگی­های منحصر به فرد خود را نیاز داشته باشد، دری که ساختار آن با محیط داخلی آن قسمت همخوانی داشته باشد. به طور مثال برای قسمت­هایی که محل عبور برانکارد هستند باید دری ساخته شود که بدون تماس دست باز و بسته شود. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، در ادامه به بیان دسته­ بندی­های مختلف درهای بیمارستانی می پردازیم:

درهای بیمارستانی ضد اشعه

معمولا در بیمارستان­ها برای بخش­هایی مانند اتاق­های رادیولوژی، سونوگرافی و … که از دستگاه­های مختلف استفاده می­شود و ممکن است سلامتی کارکنان را به خطر بیندازد از درهایی با مقاومت بالا در برابر انواع اشعه­ها که می­تواند سلامتی انسان­ها را به خطر اندازد، استفاده می­شود.
به این نوع درهای بیمارستانی، در ضد اشعه یا X-RAY Door نیز گفته می­شود. این درها معمولا از لت­های سربی با ضخامت 2 میلیمتر تشکیل می­شود تا خاصیت ضد اشعه بودن خود را حفظ کنند. همچنین در ساخت لایه رویی این درب­ها می­توان از ام دی اف، استیل یا ورق کامپوزیت استفاده کرد.

درهای بیمارستانی بادبزنی

درهای بادبزنی همانطور که از نام آن­ها پیداست به صورتی ساخته می­شوند که در هنگام عبور و مرور کارکنان بیمارستان و بیماران روی برانکارد کمترین استفاده دست از آن صورت می­گیرد. همچنین در مواقع خطر مانند آتش­سوزی یا عجله داشتن کارکنان به هر دلیلی، سرعت باز و بسته شدن درهای بادبزنی می­تواند کمک شایانی به آن ها کند.
نکته قابل توجه این است که ایستادر درهای بیمارستانی بادبزنی را به گونه ای طراحی می­کند که از عبور دود یا آتش به طرف دیگر در جلوگیری به عمل آید.

درهای بیمارستانی هرماتیک

در قسمت­هایی از بیمارستان مانند اتاق­های عمل ، بخش icu یا ccu از درهای بیمارستانی تحت عنوان هرماتیک یا به اصطلاح غیر قابل نفوذ استفاده می­شود. استفاده از درهای هرماتیک (Hermatic door) در بیمارستان­ها به دلیل محیط­های ایزوله ای که دارد بسیار شایع است. در برخی بخش­ها که به دلیل مسائل بهداشتی بهتر است هوای بیرون داخل نیاید یا اشعه­های خطرناک از محیط خارج نشود، معمولا از این گونه درب­ها استفاده می­شود تا جان بیماران به دلیل آلودگی محیطی به خطر نیفتد. این نوع درهای بیمارستانی هم به صورت اتوماتیک و هم غیر اتوماتیک استفاده می­شوند که البته برای محیط هایی مانند بیمارستان استفاده از درهای بیمارستانی هرماتیک اتوماتیک کاربرد بیشتری دارد. همچنین استفاده از درهای تک لت و ریلی برای محیط هایی که مسائل بهداشتی برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است توصیه می­شود.

درهای بیمارستانی سیل (Seal Door)

نوع دیگری از درهای بیمارستانی وجود دارند که علاوه بر ایزوله نگه داشتن محیط، خود آن­ها نیز می­بایست به صورت ایزوله نگه­داری شوند. رویه این نوع درهای بیمارستانی را میتوان از شیشه سیکوریت ساخت یا مانند درهای ضد اشعه از لت­های سربی یا استیل استفاده کرد.

در کنار تمام این موارد و ویژگی هایی که برای انواع درهای بیمارستانی گفته شد باید به مقاومت بسیار بالای این درها اشاره کرد. در محیط­های پر ترددی مانند بیمارستان که ممکن است افراد یا تجهیزات بیمارستانی با شدت و سرعت به این درها برخورد کنند، میزان مقاومت درب­های بیمارستانی است که حرف اول را می­زند.

مزایای استفاده از درها‌ی بیمارستانی

درهای بیمارستانی در صورت غیر استاندارد بودن می­توانند خطرات مختلفی را با خود به همراه داشته باشند. ما در این مقاله سعی کرده­ایم شما را با انواع درهای بیمارستانی بیشتر آشنا کنیم. حال در این قسمت می­خواهیم مزایای استفاده از درهای بیمارستانی را به اختصار برای شما عزیزان بیان کنیم تا به انتخاب درست شما کمکی کرده باشیم.

  •     ایجاد مانعی برای خروج اشعه­های خطرناک و ورود آلودگی به محیط داخلی بیمارستان
  •     سهولت در رفت و آمد کارکنان و تجهیزات بیمارستانی مانند برانکارد و ویلچر
  •     خاصیت ضد حریق بودن این درها به دلیل جلوگیری از خروج یا ورود دود و آتش می­توانند در حفظ جان افراد تاثیر بسزایی داشته باشند.
  •     درب­های الکترونیک به تردد افراد با معلولیت­های جسمی مختلف کمک زیادی خواهد کرد.
  •     به دلیل مسائل بهداشتی که بهتر است در بیمارستان­ها رعایت شوند افراد بدون نیاز به دست می­توانند در بخش­های مختلف تردد داشته باشند.

مشخصات فنی درهای بیمارستانی

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها‌ی در‌ها‌ی بیمارستانی که در شرکت ایستادر تهیه می‌شود ساختار داخلی، قفل و لولای این درها است که در این قسمت درباره این بخش ها با شما صحبت خواهیم کرد:

ساختار داخلی

ساختار داخلی و دور تا دور درب‌ها‌ی بیمارستانی شرکت ایستادر از پروفیل دوبل شده به ابعاد 4*12 میلیمتر تهیه شده است. به عنوان عایق صوتی و حرارتی داخل این درها از پشم سنگ استفاده شده که هم عایق صوتی به شمار می‌رود و هم از هدررفت انرژی و گرما جلوگیری می‌کند.

لولای درها‌ی بیمارستانی

به طور کل درب‌ها‌یی که در بازار موجود هستند از لولای جوشی استفاده می‌کنند که در حرارت بالا، ضخامت اتصال لنگه در و چهارچوب را ضعیف می‌کنند و در طولانی مدت دچار مشکل می‌شوند.

چارچوب در ‌ها‌ی بیمارستانی و ضد حریق

چارچوب‌ درهای بیمارستانی از دو نوع ثابت و متحرک تهیه شده‌اند. چارچوب‌ها‌ی متحرک از هر دو طرف روی دیوار، لبه دارند و ضخامت آن‌ها‌ با توجه به دیواری که قرار است نصب روی آن انجام شود، بین 14 تا 24 میلیمتر قابل رگلاژ است. نصب این در‌ها‌ بدون نیاز به فریم و با بتن‌ریزی انجام می‌شود.

هر محیطی بسته به نوع و میزان رفت و آمد در آن مستلزم استفاده از درهای متفاوتی است که ویژگی­های متفاوتی را نیز داشته باشند. به طور مثال درهایی که برای محیط اداری ساخته می­شوند ویژگی های کاملا متفاوتی را نسبت به درهایی که در کارخانه ها استفاده می شوند خواهند داشت.