آموزش نحوه نصب در های ضد حریق

امروزه درهای ضد حریق به عنوان یکی از قسمت‌های مهم در زمینه ایمنی و پیشگیری از انتشار آتش در یک ساختمان شناخته می شود و بی شک افرادی که قصد ساخت خانه دارند با خود فکر می‌کنند که بهتر است از همین ابتدای کار مسائل ایمنی را جدی بگیرند تا در صورت بروز هرگونه اتفاق ناگواری، بتوانند از جان و مال خود حفاظت کنند.

استفاده گسترده از این در ها باعث شده است که سوالات زیادی در خصوص این محصولات به وجود بیاید که یکی از کلیدی ترین سوال‌ها در خصوص محل و نحوه نصب در  است.

در ادامه مطلب ما این دو موضوع را به صورت کامل برای شما بررسی می‌کنیم و اطلاعات مفیدی را در خصوص محل نصب درها با شما در میان میگذاریم و سپس نحوه نصب در ها را برای شما توضیح میدهیم.

آموزش نحوه نصب در‌های ضد حریق

درب ضد حریق نقشی حیاتی در بهبود ایمنی هر ساختمان ایفا می‌کند. این درب در صورت وقوع حریق از گسترش آتش و دود جلوگیری می‌کند و به تیم آتش‌نشانی زمان بیشتری برای خاموش کردن آتش می‌دهد.

درب ضد حریق مانند یک درب معمولی نیست و از نظر نحوه ساخت و روش نصب نیز متفاوت عمل می‌کند. طریقه نصب درب ضد حریق کاری تخصصی است که باید توسط افراد ماهر انجام شود. با این حال، در این مقاله از وبسایت «ایستادر» در مورد آموزش نصب در‌ ضد حریق صحبت می‌کنیم.

مکان مناسب برای در های ضد حریق

قبل از هر چیز بهتر است که اطلاعات کلی در خصوص این درها به دست بیاورید تا با آنها بیشتر آشنا شوید. در های ضد حریق در برابر آتش سوزی مقاوم هستند و باعث می‌شوند که اگر آتش سوزی در قسمتهای دیگری یک ساختمان رخ داد، به داخل بخش‌های مختلف نفوذ نکند. به همین دلیل است که ساختمان‌هایی که برای قسمت‌های مختلف آن از این نوع در ها استفاده شده از نظر امنیتی در رتبه بندی خوبی قرار دارند. نکته‌ دیگری که در خصوص این درب ها باید بدانید این است که این محصولات توانایی مقاومت در برابر شعله مستقیم را تا ۴ ساعت دارند و از طرفی وجود لاستیک نسوز پف شونده و درزگیر در اطراف این در ها  باعث می شود که هرگونه دود سمی و حرارت که در فضای بیرونی (مانند راهرو و راه پله یک ساختمان) است، وارد اتاق‌ها نشود.

 

محل مناسب نصب در ضد حریق

درب‌های ضد حریق در ورودی‌های راه پله یا ساختمان، راهروها، خروجی‌های اضطراری و غیره مورد نیاز هستند. همچنین اغلب در کنار دیوارهای مقاوم در برابر آتش و دما نصب می‌شوند تا به مهار آتش کمک کرده و کار آتش نشانان را آسان‌تر کنند. محل نصب این نوع درب‌ها به اندازه نصب صحیح آنها اهمیت دارد. نصب نادرست یا عدم تعمیر و نگهداری مانع از کاربرد اصلی درب ضد حریق در ایجاد محیطی امن‌تر می‌شود. درب‌های ضد حریق را می‌توان در مکان‌های زیر نصب کرد:

  • مراکز خرید
  • سینماها و تئاترها
  • بیمارستان‌ها
  • فرودگاه‌ها
  • اتاق‌های سرور
  • مراکز ورزشی
  • دانشگاه‌ها و مدارس
  • هتل‌ها
  • نیروگاه‌ها
  • ساختمان‌های مسکونی
  • ساختمان‌های اداری

درب‌های ضد حریق به دو نوع چوبی و استیل تقسیم می‌شوند. محصول نهایی باید عملکرد مناسبی را در زمان آتش‌سوزی ارائه دهد و مطابق رتبه‌بندی ضد حریق ساخته شده باشد. تمام اجزای فلزی باید با جوش قوس الکتریکی جوش داده شوند و جوش‌ها همچنین نباید دارای عیوبی مانند ذوب ناقص، جوش ناقص، تخلخل، ترک و سوختگی باشند. هنگام نصب درب ضد حریق باید مطمئن شد که دو لنگه درب محکم بسته شوند تا هیچگونه درزی وجود نداشته باشد.

نکته‌ دیگری که در خصوص این درب‌ها باید بدانید این است که این درب‌ها توانایی مقاومت در برابر شعله مستقیم را تا چهار ساعت دارند. از طرفی وجود مواد ضد حریق و درزگیر در اطراف این درها باعث می‌شوند که هرگونه دود سمی و حرارت که در فضای بیرونی (مانند راهرو و راه پله ساختمان) است، وارد اتاق‌ها نشود.

اقدامات احتیاطی قبل از نصب در ضد حریق

قبل از نصب ابتدا باید درب از نظر کیفیت ساخت و نیاز های محیطی بررسی شود. اگر درب مناسب نباشد مرحله بعدی را نمی توان انجام داد. درب باید از مواد اولیه فولادی یا آهنی به همراه مواد دیگری مانند پشم سنگ یا سایر مواد معدنی مقاوم در برابر حریق ساخته شود. پس مهم است که کیفیت درب رابررسی کرده و از تولیدکنندگان برتر درب ضد حریق را تهیه کنید. همچنین بررسی قسمت های تشکیل دهنده در ضد حریق مهم است. در های ضد حریق از قطعات زیر ساخته می شوند.

  • پنجره شیشه ای ضد حریق
  • زنگ خطر آتش سوزی
  • قفل و دستگیره خروج اضطراری
  • نوار دودبند
  • لولای فولادی
  • چهارچوب پروفیلی

ذکر این نکته ضروری است که جهت باز و بسته شدن درب باید قبل از نصب در نظر گرفته شود. به دلیل نیاز های خاص این نوع درب، عموما در جهت تخلیه باز می شود (به بیرون باز خواهد شد )، بنابراین هر زمان که نیاز باشد می توان به سرعت درب را باز کرد. برای اطمینان از ایمنی افراد باید درب محکم بسته شود. فاصله بین چهارچوب در و دهانه نباید خلیل زیاد باشد.

 

قسمت‌های تشکیل دهنده در ضد حریق

مواد اولیه برای تولید در های  معمولا فولاد یا آهن است که با مواد دیگری مانند پشم سنگ ویا سایر مواد معدنی مقاوم در برابر حریق پر خواهند شد. این در ها دارای  انواع مختلفی هستند که مدت زمانی کمتر یا بیشتری را نسبت به یکدیگر در برابر آتش و حرارت مقاومت میکنند. معمولا زمان مقاومت در های ضد حریق طبق استاندارد عبارت است از: 60، 90، 120، 180 یا 240 دقیقه هستند.

البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این زمان بندی برای در های رده پایین و معمولی است که بیشتر در مکان های کم خطر مورد استفاده قرار میگیرند. در های فولادی توانایی مقاومت در برابر آتش سوزی از 3 ساعت به بالا را دارند و به همین دلیل از آنها در شرایطی استفاده می‌شود که نیاز به ایمنی بیشتر در برابر آتش سوزی می‌باشد. وجود یراق آلات با کیفیت و ضد آتش نیز یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی این در هاست و در ادامه برخی از این تجهیزات جانبی را خدمت شما معرفی میکنیم.

  • پنجره شیشه ای ضد حریق

این قسمت فقط در برخی درب‌ها دیده می‌شود و باید در نظر داشته باشید که بهتر است برای مکان‌هایی با حساسیت بالا از در هایی استفاده شود که پنجره ندارند.

  • زنگ خطر آتش سوزی

این قسمت باعث می‌شود که در زمان آتش سوزی درب‌ها به صورت اتوماتیک بسته شوند.

  • قفل و دستگیره خروج اضطراری:

بعد از بسته شدن اتوماتیک درب در زمان آتش سوزی شما می‌توانید از این قسمت‌ها برای فرار استفاده کنید و یا این که نیروهای گروه نجات و اطفاء حریق می‌توانند با استفاده از آنها در را باز کرده و به کمک شما بیایند.

  • نوار دود بند

این نوار پلاستیکی نسوز در اطراف در قرار میگیرد و مانع از ورود هر گونه دود و حرارت به آن سوی درب میشود.

  • لولای فولادی 

باعث می‌شود که در زمان آتش سوزی شما بتوانید به راحتی در را باز و بسته کنید و داغ شدن درب باعث اختلال در عملکرد آن نشود.

  • چهارچوب پروفیلی

این چهارچوب‌ها برای مقاومت بهتر از ورق هیدروکربن ساخته شده‌اند و ضخامتی در حدود 1.5 میلیمتر دارند.

 

نصب در های ضد حریق

نصب این در ها یکی از مهمترین مراحل استفاده از آنهاست و قطعا باید این مورد بسیار مهم را در نظر داشته باشید که در مورد نظر شما باید کاملا اصولی و درست نصب شود تا کارایی لازم را در زمان بروز حادثه داشته باشد. این نکته مهم را به هیچ وجه نباید فراموش کنید که در باید کاملا صاف و مستحکم نصب شود و به صورت صحیح رگلاژ شود. چرا که در غیر این صورت ممکن است که درز یا شکافی در اطراف در دیده شود و همین موضوع قطعا باعث از بین رفتن همه هزینه‌های شما در راستای رعایت ایمنی خواهد شد.

در ضمن به یاد داشته باشید شکاف‌های بوجود آمده را باید با عایق های حرارتی بپوشانید تا در زمان آتش سوزی و افزایش دمای محیط منبسط شوند و درزهای اطراف در را به طور کلی پُر کنند. مورد مهم بعدی که باید در نظر داشته باشید نیز استفاده از یراق آلات با کیفیت و به کارگیری صحیح آنهاست، در این خصوص شما باید به یاد داشته باشید که: “استفاده از یراق آلات بی کیفیت باعث می‌شود کل هزینه شما برای خرید و نصب در  شد حریق هدر برود.

نکته پایانی که در مورد نصب در های  باید بدانید استفاده از چهار چوب‌های استاندارد برای نصب این درب‌ها است. برای انجام مراحل نصب درب از 0 تا 100 سراغ افرادی بروید که در این زمینه تخصص کافی داشته‌اند و شما هم از قبل نمونه کارهای آنها را مورد بررسی قرار داده‌اید. فراموش نکنید که توجه به نمونه کارهای انجام شده و مقایسه آنها با استانداردهای تعیین شده می‌تواند به شما کمک کند که انتخاب عاقلانه تری داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *