آکوستیک بودن در ضد سرقت

تقریباً همه از مزایای در های ضد ­سرقت با خبر هستند و می‌دانند که این محصولات چه مزایایی برای آنها می‌توانند به همراه داشته باشد، اما یکی از مواردی که در این مطلب می‌خواهیم به صورت اختصاصی در مورد آن صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه با شما در میان بگذاریم “آکوستیک بودن درب ضد­ سرقت” است. آکوستیک بودن درب ضد­ سرقت باعث می­شود که 70% صدا از این درب‌ها عبور نکند و به این صورت صداهای بیرون از خانه شما را آزار ندهند. در ادامه بیشتر در مورد مفهوم ضد صدا بودن یا آکوستیک بودن این درب‌ها با هم صحبت می­کنیم و اطلاعات بیشتری در مورد جنبه­ های مختلف این کار در اختیار شما خواهیم گذاشت.

 

آکوستیک بودن در ضد ­سرقت به چه معناست؟

زندگی در فضای شهری پر سر و صدای امروز می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی ما داشته باشد و به همین دلیل است که همه ما دوست داریم فضای زندگی و خانه ما از صدای سرسام‌آور بیرون از منزل به دور باشد. متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که بعضاً پیمانکاران سودجو برای کاهش هزینه‌های خود اصلاً به موضوع عایق صوتی و جاذب‌های صدای استاندارد توجه نکردند و همین باعث شده است که بسیاری از خانه‌های کشور ما فاقد هرگونه عایق صوتی باشد.

عایق‌های صوتی مختلفی برای پوشش کف، سقف، دیوارها و… وجود دارند و برای مکان‌های مختلف از عایق مناسب استفاده می‌کنند که در عمل نتیجه خوبی بگیرند. زمانی که شما از در ضد ­سرقت آکوستیک یا ضد صدا استفاده می‌کنید علاوه بر اینکه کمک می­کنید صدایی از بیرون به داخل خانه منتقل نشود، مانع عبور صدا از داخل خانه به بیرون نیز خواهد شد. تجربه نشان داده است که حجم سر و صدای زیادی از درون درب‌های معمولی در فضای ساختمان شما پخش می‌شود که ممکن است برای شما آزار دهنده باشد و با استفاده از امکانات آکوستیک برای قسمتهای مختلف خانه خود به خصوص درب‌ها می‌توانید این صداها را از بین ببرید.

برای ضد صدا کردن یا اصطلاحاً آکوستیک کردن درب ضد سرقت (و به طور کلی همه درب ها) شما باید این موضوع را به یاد داشته باشید که اول خودِ بدنه درب شما باید ضد صدا باشد و همچنین درزهای بین چارچوب و درب به طور کامل پوشیده شود که به مشکلی برنخورید.

 

ویژگی اکوستیک بودن درب ضد ­سرقت چگونه است؟

آکوستیک یا عایق صوتی بودن درب ضد ­سرقت را می‌توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد و دید که ساختار این درها چگونه باعث می‌شوند که هیچ صدایی از آنها عبور نکند.

  • اولین موردی که در خصوص درب‌های ضد­ سرقت باید بدانید این است که انواع مختلف این درب‌ها به این صورت هستند که در دو طرف آنها دو صفحه فلزی قرار دارد و وجود هوا بین این دو صفحه به خودیِ خود باعث می‌شود که درب شما تا حد زیادی خصوصیت آکوستیک بودن پیدا کند.
  • در صورتی که شما بخواهید خصوصیت آکوستیک بودن درب ضد­ سرقت خود را بالاتر ببرید، میتوانید در فضای خالی بین دو ورقه فلزی از پشم سنگ استفاده کنید و به این صورت شاهد این باشید که هیچگونه صدایی از درب شما عبور نخواهد کرد. همچنین بهتر است به یاد داشته باشید که استفاده از این روش باعث می‌شود که خاصیت عایقی درب شما در برابر حرارت نیز بالاتر برود.
  • در مواردی که عایق بودن صدا بسیار اهمیت دارد دیده می‌شود که از روکش چرمی برای درب‌ها استفاده می‌کنند و به این صورت خصوصیت ضد صدا بودن این درب‌ها را به طرز قابل توجهی افزایش میدهند.

کاربرد آکوستیک بودن درب ضد سرقت

بی شک وجود سر و صدای اضافی برای همه ما آزار دهنده است و این مشکل به خصوص در شهرهای بزرگ و پرجمعیت بیشتر دیده میشود. این صداهای مزاحم باعث از دست رفتن تمرکز و میزان هوشیاری ما خواهند شد، از طرفی در پایان کار آرامشی که باید در خانه خود داشته باشیم را از ما می­گیرند. از طرفی در بسیاری از مکان‌ها مانند سینماها، استودیوها، سالن‌های همایش و… ساکت بودن و نبودن هیچ گونه صدای مزاحمی یک مزیت بسیار مهم به حساب می‌آید. البته از سوی دیگر باید این موضوع را در نظر داشته باشید که آکوستیک بودن درب ضد­ سرقت در مواردی که شما می­خواهید هیچ صدایی از درون مکان مورد نظر به بیرون درز نکند نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است، به عنوان مثال تصور کنید که در یک شرکت اتاق سرور و دیتاسنتر یا اتاقی که در آن تاسیسات برقی وجود دارد سر و صدای زیادی را تولید میکند و به این صورت باعث آزار و اذیت سایر کارکنان خواهد شد. از بین بردن این آلودگی صوتی در چنین شرایطی باعث می­شود که کارمندان شما بتوانند با تمرکز بیشتری به کار خود ادامه دهند.
مورد مهم بعدی که در مورد اکوستیک بودن درب ضد ­سرقت باید بدانید این است که اگر می­خواهید میزان سر و صدا در یک مکان را به حد قابل توجهی کاهش دهید، باید حتما به یاد داشته باشید صداهایی که درون اتاق مورد نظر شما تولید می­شوند ممکن است به سطوح مختلف برخورد کنند و به این صورت به سمت شما بازگردند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق از دیوارکوبهای آکوستیک برای دیوارها و از روکش‌ها چرمی برای درب‌ها استفاده می‌کنند تا این مشکل را به حداقل برسانند. در این میان فقط یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آنهم این است که باید حتما درزهای درب ضد ­سرقت شما با دقت پوشانده شوند و از جنس مرغوبی باشند که در اثر باز و بسته شدن خراب نشوند. در صورتی که درزگیری به صورت درست انجام نشده باشد، خواهید دید که چطور نتیجه تلاش‌های شما برای آکوستیک کردن  فضای مورد نظرتان زیر سوال می­رود.

 

ساختار درب ضد­ سرقت آکوستیک

اولین موردی که در این قسمت باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که درب­های ضد­ سرقت تا حد زیادی خصوصیت ضد صدا بودن دارند، اما در صورتی که بخواهید میزان ضد صدا بودن آنها را بیشتر کنید می‌توانید روش‌های زیر را به کار ببرید:

  • از پشم سنگ استفاده کنید تا میزان آکوستیک بودن درب‌ها بیشتر شود.
  • با لاستیک های درزگیر و سیلیکونی درزها را با دقت بالاتری بپوشانید و به این صورت فضاهای خالی را از بین ببرید تا صدا و حرارت از درب شما عبور نکند.
  • از روکوب‌هایی استفاده کنید که جذب کننده صدا هستند و علاوه بر اینکه صداهای اضافه را جذب میکنند، باعث شوند که انعکاس صدا در خانه شما به حداقل برسد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *