آشنایی با کاربرد های درب ضد حریق

اهمیت درب های ضد حریق

چرا درب ضد حریق اهمیت دارد؟

 

ممکن است در شرایط نرمال متوجه اهمیت درب ضد حریق نشویم، اما همه ی ما نیاز داریم از امنیت ساختمانی که در  آن زندگی می کنیم و یا در طول روز در آن ها در رفت و آمد هستیم مانند فروشگاه ها، مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها ،ادارات ، و سایر ساختمان های دولتی و خصوصی، اصمینان خاطر داشته باشیم که در هنگام بروز حادثه فکر همه چیز شده باشد.(حادثه خبر نمی کند.)

هر چند که احتمال بروز آتش سوزی زیاد نباشد و یا وسایل مهار آتش مهیا باشد اما گاهی ممکن است به دلیل وجود چیزی در بافت ساختمان و یا نگهداری مواد آتش زا هنگام بروز آتش مهار آن سخت و نا شدنی باشد و موجب گسترش آتش از اتاقی به اتاق دیگر شده و حادثه ی هولناک و غم انگیزی ایجاد کند. در این جاست که به اهمیت درب های ضد حریق پی می بریم، این درب ها بخشی از سیستم حفاظت از ساختمان ها هستند که نیاز اساسی ساختمان های عمومی، ادارات و کارخانه ها دارند، که تحت بعضی از قوانین در مناطقی استفاده از آن ها الزامی است.

وظایف درب های ضد حریق

همه ی اتاق ها را در هر موقعیتی از سایر اتاق ها مجزا می سازد تا:

  • آتشی که در اتاقی شروع شده در همان جا بماند.
  • از ساکنان و محتویات سایر اتاق ها محافظت کند.
  • یک مسیر امن و محافظت شده ایجاد کند تا افراد بتوانند از آن فرار کنند.

در نتیجه سقف ها، دیوار ها، و در ها برای زمانی مشخص در برابر آتش مقاومت اند.
بنابراین هدف استفاده از این درب ها به جای درب های معمولی محافظت از جان و مال افراد و جلوگیری از گسترش آتش و مهیا کردن راه فرار برا کسایی که در حادثه به دنبال راه نجات هستند.

درب های ضد حریق در چه زمینه هایی با درب های معمولی متفاوت هستند؟

درب های ضد حریق برای مقاومت در برابر پخش آتش در مدت زمان معینی حداقل 30 دقیقه ساخته می شوند، این کار زمان را برای افراد فراهم می کند تا بتوانند از مکان حادثه فرار کنند.
درب های ضد حریق ایستادر با تایید آتشنشانی به مدت 90 دقیقه در برابر آتش مقاومت می کنند
این درب ها ممکن است دارای ساختار محکم خارجی و یا اینکه دارای هسته خاص مقاوم باشند و همچنین درز ها توسط درزگیر هایی با مقاومت بالا در برابر حرارت ساخته می شوند به منظور جلوگیری از انتشار دود.

 

با ویژگی درب های ضد حریق ساخته شده توسط ایستادر آشنا شوید.

از کجا بدانم که به درب ضد حریق احتیاج دارم؟

این درب ها به طور عمده در ساختمان های تجاری مانند هتل ها و ادارات مورد استفاده قرار می گیرند، اما در برخی خانه های داخلی با توجه به مقررات خاص کشور استفاده از این درب ها الزامی است، اکثر این از این درب ها به عنوان درب های داخلی استفاده می شود ولی در شرایطی نیاز به استفاده ی آن ها به عنوان درب خارجی نیز می باشد.

آیا می توان از هر نوع دربی به عنوان درب ضد حریق استفاده کرد؟

بسیاری از انواع درب ها با ظاهر و ساختار متفاوت را به عنوان درب های ضد سرقت در اختیار داریم، بدین صورت دارای گستره ی انتخابی خوبی هستیم.
این درب ها به صورت مجموعه ای کامل از خود درب به همراه چارچوب و نوار های درز گیر و ابزار و یراق آن به فروش می رسد که البته نصب آن نیز بسیار مهم بوده و معمولا توسط تیمی از عرضه کنندگان درب صورت می گردد.

آیا برای نصب یک درب ضد حریق روش متفاوتی وجود دارد؟

بله، درب ضد حریق یک محصول حیاتی و نجات بخش در شرایط بحرانی می باشد لذا نصب و راه اندازی ضحیح آن بسیار مهم می باشد. دستور العمل های نصب معمولا با خود درب ارايه می شود و لازم است که این دستور العمل ها به دقت انجام و دنبال شوند و سازگاری هر بخش آن پس از نصب بررسی شود.

درب های ضد حریق چگونه مورد آزمایش قرار می گیرند؟

تولید کنندگان باید ثابت کنند که درب ها همان گونه که ادعا می کنند، عمل می کنند. که معمولا توسط یک شرکت ثالث آزمایش به صورت مستقل  انجام می گیرد. یک نمونه درب در تست آتش سوزی واقعی برای تعیین مدت زمان مقاومت قرار می گیرد تا گواهی باشد بر ادعای سازندگان. در ایران نیز تاییدیه آتش نشانی بدین منظور می باشد که شرکت ایستادور از اولین تولید کنندگان داخلی درب ضد حریق و خروج اضطراری می باشد که دارای تاییدیه آتش نشانی نیز هست.

 
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *