درب ضد حریق می تواند به خسارات کمک کند

آیا درهای ضد حریق می توانند به کاهش خسارات جانی و مالی در محیط های مسکونی کمک کنند؟

درب ضد حریق می تواند به خسارات کمک کند

به گفته کارشناسان آتشنشانی،  در ضد حریق – یا درب مقاوم در برابر آتش – به طور ویژه برای کاهش یا جلوگیری از گسترش آتش و دود ساخته شده است. این درب بسیار سنگین از موادی مانند فلز یا گچ ساخته شده. اصطلاح “حریق دار” به این معنی است که درب، زمانی که به درستی نصب شود، قرار نیست در یک بازه زمانی معین در یک حریق متوسط، بسوزد. در حالی که رتبه‌بندی‌های زمانی متفاوت است، کارشناسان می گویند رتبه‌بندی استاندارد شامل درب‌های ۲۰ تا ۹۰ دقیقه‌ای است.

درب های ضد حریق در ساختمان های تجاری بیشتر از سازه های مسکونی رایج است. دربهای ضد حریق اغلب در ساختمان‌های عمومی، ساختمان‌های اداری و مکان‌هایی مانند خوابگاه‌ها نصب می‌شوند.

کاربردهای معمولی مسکونی شامل نصب در ورودی ها، گاراژها و خانه های چند خانواده است.

چگونه یک درب ضد حریق می تواند به خسارات کمک کند؟

درب های دارای درجه حریق می توانند به کاهش یا جلوگیری از گسترش آتش و دود کمک کنند، اما کارشناسان هشدار می دهند که آنها کاملاً نسوز طراحی نشده اند. این درب ها از مواد قابل احتراق ساخته شده اند. با این حال، آنها در برابر نفوذ گرما و شعله برای کاهش سرعت آتش برای یک دوره زمانی مشخص مقاومت می کنند.

و با مهار آتش و دود، زمان بیشتری را برای خروج شما از سازه فراهم می کنند. بیشتر مردم بر عنصر آتش تمرکز می کنند و اهمیت کاهش استنشاق دود را دست کم می گیرند. با این حال، اکثر افرادی که در آتش سوزی های مسکونی جان خود را از دست می دهند، در نتیجه استنشاق دود جان خود را از دست می دهند.

نکته : «درهای دارای درجه حریق ممکن است به محافظت از دارایی‌ها و دارایی‌های شخصی کمک کنند، در حالی که آتش‌نشانان برای خاموش کردن آتش تلاش می‌کنند.

انواع درب های ضد حریق

در حالی که درب های ضد حریق در محیط های تجاری رایج تر هستند، شرکت های زیادی وجود دارند که درب های ضد حریق مسکونی را می فروشند.

به عنوان مثال، ایستادر، این شرکت علاوه بر درب ضد حریق سفارشی ، در های ضد سرقت و درب داخلی را هم برای افراد فراهم می کند. اکثر درهای این شرکت دارای امتیاز آتش سوزی 30 دقیقه هستند، اگرچه برخی از آنها دارای امتیاز آتش 60 دقیقه هستند. درب های ضد حریق خارجی آنها از تخته سه لا یا هسته کامپوزیت ساخته شده است. در های داخلی این شرکت می‌توانند دارای پانل‌های جامد، شیشه‌های آتش‌نشانی شفاف یا شیشه‌های آتش‌نشانی مبهم باشند. درهای زمردی همچنین می توانند درب های ضد حریق سفارشی بسازند تا صاحبان خانه بتوانند تصمیم بگیرند که کدام جزئیات معماری (قالب های برجسته و غیره) را در درب خود می خواهند.

آیا به درب ضد حریق نیاز دارید؟

درجه بندی حریق لزوماً مدت زمان مقاومت درب در برابر آتش را نشان نمی دهد. به عنوان مثال، درب ضد حریق 60 دقیقه تضمین نمی کند که درب به مدت 60 دقیقه در برابر آتش مقاومت کند. رتبه بندی به این معنی است که در یک محیط آزمایش کنترل شده، یک درب کاملاً جدید به مدت 60 دقیقه نگه داشته می شود. با این حال، در یک برنامه دنیای واقعی، عوامل دیگری مانند شدت گرما می تواند این تخمین را تا حد زیادی کاهش دهد.

«اگرچه یک درب دارای درجه حریق برای جلوگیری از عبور آتش از اتاقی به اتاق دیگر طراحی شده است، بیایید صادق باشیم. حتی با درب مناسب، آتش سوزی شدید می تواند فولاد را ذوب کند.

همچنین، اگر درب باز باشد یا مکانیزم بسته شدن معیوب باشد، درب ضد حریق هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت. علاوه بر این، درب باید به درستی نصب شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ شکافی در اطراف آن وجود ندارد.

درب ضد حریق می تواند آرامش خاطر را فراهم کند. با این حال، استفاده صحیح از درب‌های موجود ممکن است تمام کاری باشد که در آتش سوزی باید انجام دهید. «در یک محیط مسکونی، بستن درب اتاق موجب می شود حرارت آتش کندتر شود یا می‌تواند از ورود گرما و دود به داخل اتاق و آسیب رساندن به ساکنان یا تخریب اموال اضافی داخل اتاق جلوگیری کند». “اگر آتش از داخل اتاق منشا می گیرد، بسته به زمان سوختن آتش قبل از خاموش شدن، درب بسته ممکن است به کاهش سرعت گسترش آتش به سایر قسمت های محل سکونت کمک کند.”

در واقع، کارشناسان آتش نشانی که شخصاً آتش‌سوزی‌های مسکونی را مشاهده کرده اند که در آن درهای بسته در مقایسه با درهایی که باز مانده‌اند به میزان قابل‌توجهی آسیب کمتری به آتش و دود وارد می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *