ویژگی درب ضدحریق

راهنمای جامع درب ضد حریق با تایید آتش نشانی

امروزه از درب ضد حریق برای ساخت و ساز استفاده می کنند. در واقع استفاده از این گونه درب ها جهت فراهم کردن آرامش و امنیت لازم است. همچنین در مصوبه های شهرداری استفاده از درب ضد حریق وجود دارد.  وجود درب ضد حریق و پله های اضطراری از ملزومات یک ساختمان می باشد.با نصب این گونه از درب ها ایمنی بیشتری فراهم می شود.  درب های ضدحریق تولید شده بایستی گواهی و تاییدیه اصالت فنی از آتش نشانی داشته باشند. در ادامه با ویژگی این درب ها آشنا می شویم.

درب های ضدحریق در برابر شعله آتش و حرارت و دمای بالا مقاوم بوده و آن را به فضاهای بیرونی نظیر راهرو و طبقات  دیگر انتقال نمی دهد. این نوع از درب ها تماما فلزی هستند. بدان معنا که چهارچوب رویه و یراق و لنگه درب از جنس فلز است و اشتعال نمی پذیرد.

برای ایجاد خاصیت ضدحریق، داخل لنگه این گونه از درب ها، شبکه های تقویت نصب می شود. درون لنگه درب ضد حریق از پشم سنگ نسوز استفاده می کنند به همین دلیل امکان اشتعال ندارند.

درب ضد حریق مورد تایید آتش نشانی چه ویژگی های دارد؟

از ویژگی درب ضد حریق  می توان به مقاوم بودن در مقابل دما و حرارت بالا اشاره کرد. این گونه درب ها ایمنی بیشتری برای شما فراهم می کند.

امروزه تمامی مناطق  ایران دارای لوله کشی گاز و سیم کشی برق هستند به همین دلیل همواره در معرض خطر آتش سوزی هستند. در واقع تداخل این دو سبب ایجاد آتش سوزی می شود.

برخلاف عقیده افراد گاز به تنهایی نمی تواند احتراق ایجاد کند. وجود گاز به تنهایی، باعث ایجاد حس خفگی می شود. تولید در های ضد سرقت نجات دهنده جان بسیاری از افراد در زمان آتش سوزی است. درب های که به هیچ وجه شعله ور نمی شوند و در مقابل حرارت و دما بالا بسیار مقاوم هستند.

افزایش ایمنی

درب‌های ضد حریق با تاییده آتش‌نشانی ایمنی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. این در های به گونه ای طراحی شده اند که مدت زمان بیشتری در برابر آتش مقاومت می کنند. این ویژگی باعث می‌شود که افراد درون ساختمان به مدت زمان بیشتری فرصت داشته باشند تا از محل حادثه خارج شوند.

کاهش خسارات مالی و جسمی

هنگام وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی مدیریت بحران رکن اساسی کنترل موقعیت است یکی از مواردی که در مدیریت بحران هنگام وقوع حوادثی مانند آتش گرفتن ساختمان باید در نظر داشته باشیم بعد از حفظ جان افراد ، کاهش و به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی است . استفاده از درب‌های ضد حریق با تاییده آتش‌نشانی به کاهش خسارات مالی و جسمی کمک می‌کند. این درب‌ها باعث جلوگیری از گسترش آتش، دود و گازهای خطرناک می‌شوند، به همین سبب افراد زمان کافی را دارند تا از  محل خطرناک خارج شوند و خسارات را به حداقل برسانند.

حفاظت از اموال

در ادامه مبحث کاهش خسارت های جانی و مالی ضد آتش بودن درب های یک ساختمان با مقاومت در برابر حرارت و آتش از گسارش آتش جلوگیری می‌کنند تا آتش به سایر اجزای ساختمان یا اموال داخلی نفوذ کرده و خسارات را گسترش دهد.

کاهش هزینه‌های بیمه

بسیاری از شرکت‌های بیمه تخفیفات خاصی را برای ساختمان‌ها و اماکنی که از این نوع درب‌ها استفاده می‌کنند، ارائه می‌دهند زیرا احتمال کاهش خسارات در صورت حریق افزایش می‌یابد.

پایداری در طول زمان

درب‌های ضد حریق با تاییده آتش‌نشانی برخوردهای زیادی را می‌توانند تحمل کنند و پس از سال‌ها همچنان عملکرد ایمنی خود را حفظ می‌کنند. این پایداری در طول زمان مزیتی است که در استفاده طولانی مدت از این درب‌ها تأثیرگذار است.

عامل ایجاد حریق

همانطور که اشاره شده گاز به تنهایی عامل ایجاد احتراق نیست اما زمانی که فضایی از گاز اشباع شده باشد با یک جرقه کوچک آتش سوزی اتفاق می افتد. به همین دلیل همواره در برنامه های آموزشی تاکید می کنند، در صورتی که وارد محیط بسته ای شدید و بوی گاز را حس کردید به هیچ عنوان چراغ ها را روشن نکنید.

جالب است بدانید که گاز به تنهایی بو نداشته و تنها بدلیل بالا بردن امنیت برای گاز شهری بو نامطبوع تولید کرده اند تا فرد در کوتاهترین زمان متوجه بوی نامطبوع آن شود.

استانداردها و تاییده‌های ضروری

  1. استاندارد NFPA 80: استاندارد NFPA 80 به عنوان یک استاندارد ملی در زمینه درب‌های ضد حریق مورد توجه قرار گرفته است. این استاندارد توسط انجمن حریق ملی (NFPA) تنظیم می‌شود و شامل الزاماتی برای نصب، آزمایش، و نگهداری درب‌های ضد حریق با تاییده آتش‌نشانی می‌باشد.
  2. استاندارد UL 10C: این استاندارد توسط آزمایشگاه‌های آتش‌نشانی محلول (UL) تنظیم می‌شود و به بررسی تست‌های مقاومت درب‌های ضد حریق در برابر حرارت و آتش می‌پردازد.با استفاده از درب‌هایی که توسط این استاندارد تایید شده‌اند، خیالتان از ایمنی و کیفیت آسوده می شود.
  3. استاندارد ANSI/UL 10B: این استاندارد توسط انجمن ملی استانداردها (ANSI) و آزمایشگاه‌های UL تنظیم می‌شودتخصص اصلی این استاندارد تست مقاومت درب‌ها در برابر حرارت و آتش می‌پردازد. و به طور خاص به درب‌های بازشو و خودبست معطوف می‌شود.
  4. استاندارد EN 1634: استاندارد EN 1634 از جمله استانداردهای اروپایی است که به تست و ارزیابی درب‌های ضد حریق می‌پردازد. این استانداردبه بررسی مزایا و معایب درب‌های ضد حریق را می پردازد و تضمین می‌کند که محصولات با تاییده اروپایی مطابق با الزامات ایمنی هستند.
  5. استاندارد ISO 9001: استاندارد ISO 9001 نشانگر کیفیت سیستم مدیریت است. تأیید این استاندارد بر روی تولیدکنندگان درب‌های ضد حریق نشان می‌دهد که آنها پروسه‌های کیفیت قوی را پیاده کرده‌اند و تضمین می‌کند که محصولات آنها با استانداردهای بین‌المللی سازگار هستند.

زیبایی یکی از ویژگی درب ضد حریق می باشد. توصیه ما استفاده از درب های ضدحریق است که در عین زیبایی در برابر آتش و دمای بالا مقاوم هستند این گونه از درب ها مورد تایید آتش نشانی است.

درب‌های ضد حریق با تاییده آتش‌نشانی با مزایای بی‌شماری همچون افزایش ایمنی، کاهش خسارات مالی و جسمی، حفاظت از اموال، مطابقت با استانداردهای ایمنی، کاهش هزینه‌های بیمه و پایداری در طول زمان، به ایجاد یک محیط امن و پایدار کمک می‌کنند. استفاده موثر از این درب‌ها نه تنها به افراد در معرض خطر کمک می‌کند بلکه به حفاظت از اموال و ارزش‌ها نیز می‌پردازد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *