تاریخچه حفاظت از آتش

تاریخچه حفاظت از آتش را می توان در مقیاس انبوه از روم باستان تا به امروز به روش های گوناگون همراه با پشرفت تکنولوژی مشاهده کرد. حفاظت از آتش بخش مهمی از ویژگی هر ساختمان است. نه تنها برای ایمنی افراد درون ساختمان بلکه برای خود ساختمان و هر سازه ای که اطراف آن قرار دارد بسیار مهم می باشد.

قدیمی ترین آثار مهندسی حفاظت از آتش در مقیاس بزرگ را  می توان به رومیان نسبت داد ، امپراطور ظالم نرون پس از یک آتش سوزی فاجعه بار که باعث ویرانی 64 شهر شد دستور بازسازی کامل آن ها را با استفاده از روش های حفاظت و جلوگیری از شیوع آتش و همچنین تقویت دیواره ی بیرونی شهر را داد. این اولین نمونه ثبت شده از مهندسی مقیاس بزرگ با تنها هدف حفاظت از آتش است، اگر چه بیشتر از چند دهه طول نکشید تا نمونه های مشابه آن را ببینیم. در این مقاله به تاریخچه حفاظت از آتش میپردازیم.

 

آغاز قانون گذاری برای حفاظت از آتش

قرن دوازدهم اولین تلاش برای قانون گذاری برای حفاظت از آتش را مشاهده کرد. در مصالح استفاده شده در سقف ها سخت گیری شد، دیوار های مشترک باید داری ارتفاع حداقلی می بودند و مواردی دیگر که پایه ی قانون گذاری ایمنی حریق جدید را پی ریزی کرد. قرن سیزدهم به خاطر آتش سوزی مهیب لندن که نزدیک به 3000 نفر را کشت منجر به  مقررات جدی تری در مورد یک سری از ساختمان ها شد.

در سال 1666 آتش سوزی بزرگ لندن از شهر گذشت و 80 درصد از ساختمان ها را بعد از 4 روز متوالی ویران کرد. در پاسخ اولین مقررات ساختمانی برای حفاظت از آتش اتخاذ شدند که به ایجاد خانه های سنگی و آجری با مقاومت در برابر آتش منجر شد ، خیابان های اصلی نیز برای جلوگیری از آتش افزایش یافتند و کوچه های باریک که در سراسر شهر جریان داشتند عریض تر شدند در سال های بعد تغییرات مشابهی در سراسر اروپا دیده شد. علاوه به بر این علاقه به سیستم های حفاظت از آتش نوین نظیر تجهیزات اطفای حریق به شکل پمپ دستی نیز افزایش یافت.

 

 

در طول دهه های بعد ما شاهد کاهش آتش سوزی های عمده به خاطر استفاده مواد غیر قابل اشتعال مانند فولاد ،بتن و سنگ بودیم و همچنین افزایش ادارات آتش نشانی که به کنترل آتش کمک می کرد.

در اواسط قرن نوزدهم تعدادی آتش سوزی شدید در کارخانجات نساجی و کاغذ به وجود آمد که علت آن رواج کاغذ قابل اشتعال بود. راه حل این آتش سوزی فزاینده، نصب سیستم های اطفای حریق بر روی سقف بود که به صورت دستی کار می کردند و پس از چندی هنری  اس موفق به ثبت اختراع سیستم اطفای حریق اتوماتیک شد.

 

قوانین مدرن حفاظت از آتش

در اوایل قرن بیستم به علت افزایش کارگاه و کارخانه های کوچک شاهد موارد متعدی از آتش سوزی بودیم که همین باعث تصویب ایجاد قوانینی برای حفاظت از اتش در آن ها شد مانند نصب دستگاه ها و کپسول های اطفای حریق و همچنین وجود راه های فرار هنگام آتش سوزی.

تا اوایل دهه 1950، مهندسی حفاظت از حریق و مشاوره به عنوان حرفه شروع به پدیدار شدن کردند. که شامل آزمایش توسعه آتش، شناسایی خطرات صنعتی و تکنیک های ذخیره سازی انبار ، ارزیابی ریسک و بررسی سقف و ذخیره مواد(به خصوص برای مواد قابل اشتعال چون لاستیک و کاغذ) بود.


آغاز استفاده از درب ضد حریق

معرفی سیستم های اسپرینکلر جدید و تکنیک های جدید اطفای حریق و همچنین معرفی ردیاب های دودی که جایگزین ردیاب های حرارتی شده بودند از جمله پیشرفت های تکنولوژی برای جلوگیری از آتش بودند.

همچنین بخوانید: آشنایی با درب ضد حریق چوبی

در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم به جنبه های پیشگیری و جلوگیری از گسترش حریق توجه شد. درب های ضد حریق باعث توقف افزایش روند آتش و دود شدند.  در نظر گرفتن راه های خروج و تجهیز آن ها به این درب ها باعث به وجود آمدن نتایج بسیار خوبی در مقابله با آتش شد. پیشرفت های مقابله با آتش همچنان ادامه دارد و هر روز از صدمه های ناشی از آتش سوزی کاسته می شود.

درب ضد حریق ایستادر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *