حقایقی درباره درب های ضد حریق

مهم ترین هدف هنگام بروز آتش سوزی در ساختمان ها حفظ جان افراد می باشد. مطابق آمار در سال 2018 تعداد 334 مورد مرگ از جمله 71 نفر در گرینفل انگلستان به خاطر آتش سوزی رخ داده است. درب های ضد حریق یک نمونه از راه های کاهش خسارات مالی و جانی هنگام بروز آتش سوزی هستند این درب ها با کند نمودن سرعت آتش و محدود نگهداشتن آتش و دود به یک اتاق راه فرار را برای افراد حاضر در ساختمان باز می کنند. در این مقاله راجع به حقایقی درباره درب های ضد حریق میپردازیم.

حقایقی درباره درب های ضد حریق

درب های ضد حریق از لحاظ کارکرد، طراحی، ساختار و ظاهر تا حد زیادی متفاوت می باشند. انواع استاندارد درب های ضد حریق در ایران درب هایی هستند که دارای تاییدیه آتش نشانی می باشند. این درب ها حداقل به مدت 30 دقیقه در برابر آتش مقاومت خواهند کرد. همچنین در برخی از کشورهای اروپایی استاندارد های سخت گیرانه تری نیز وجود دارد که بیشتر استفاده ی تجاری دارند و درب ضد حریق بایستی حداقل به مدت 60 دقیقه در برابر آتش مقاومت نماید. درب های ضد حریق ایستادر با تایید آتشنشانی به مدت 90 دقیقه در برابر آتش مقاومت می کنند.

تست کیفی درب ضد حریق

از انواع درب های ضد حریق می توان به درب های خروج اضطراری، درب های ضد حریق شیشه دار، درب های ضد حریق دارای دریچه تهویه، درب ضد حریق بیمارستانی و… اشاره کرد.

چه زمانی درب های ضد حریق مورد نیاز است؟

در هر جایی که ممکن است آتش سوزی آغاز شود، توصیه می شود که از درب های ضد حریق استفاده شود. مکان هایی مانند موتورخانه ها، آشپزخانه ها، سالن های استراحت با شومینه و یا هر اتاقی با تجهیزات  الکتریکی و یا مواد قابل اشتعال به درب ضد حریق نیاز دارد.

قوانینی مبنی بر لزوم استفاده از درب های ضد حریق در بسیاری از مراکز و ساختمان های بزرگ وجود دارد که در صورت اجرا می تواند در کاهش صدمات ناشی از آتش سوزی بسیار موثر واقع شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله ی زیر را بخوانید.

آیا من در خانه ام نیاز به درب ضد حریق دارم؟

ساخت درب های ضد حریق

درب های ضد حریق با توجه به میزان مقاومت خود درای ضخامت های لنگه متفاوتی می باشد. ضخامت استاندارد این درب ها 35-40 میلی متر می باشد.

درب های ضد حریق ایستادر با هسته لانه زنبوری با ضخامت لنگه 43 میلی متر با استفاده از ورق فولادی به ضخامت 1 میلی متر تولید می گردد.

 

درب های ضد حریق ایستادر با هسته پشم سنگ به ضخامت 60 میلی متر با استفاده از ورق فولادی به ضخامت 1.25 میلی متر با وزن 60 کیلوگرم تولید می گردد.

 

و درب های ضد حریق ایستادر با هسته مواد معدنی با ضخامت لنگه 70 میلی متر با استفاده از ورق فولادی به ضخامت 1.25 میلی متر با وزن 90 کیلو گرم تولید می گردد.

 

درب های ضد حریق چگونه کار می کنند؟

این درب ها دارای مقاومت زمانی بالایی نسبت به حرارت هستند به همین دلیل به هنگام عبور از آن ها آتش در پشت سر شما متوقف شده و از گسترش آن جلوگیری می شود.

یک درب ضد حریق باید مجهز به نوار های منبسط شونده باشد ان نوارها کارایی دودبند دارند. این نوار ها هنگامی که در معرض گرما قرار می گیرند ابعادشان چند برابر شده و شکاف بین لنگه و چارچوب را پر می کنند و مانع ورود گاز های سمی شود و همچنین مانع تبادل هوا و حرارت شود.

نوار درزگیر درب ضد حریق

در صورتی که به مشخصات فنی درب های ضد حریق علاقه دارید و مایلید بیشتر با ساختار داخلی و متریال به کار رفته در ساخت آن ها آشنا شوید از صفحه اطلاعات فنی بازدید نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *