اصول و قوانین جدید مربوط به بازشوی در ضد حریق

اصول و قوانین جدید مربوط به بازشوی در ضد حریق

یکی از نیازهای اساسی هر ساختمانی به منظور تامین امنیت بیشتر، قطعا درب ضد حریق می‌باشد. این محصول به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی و ایجاد امنیت، در محل ورودی هر مکانی نصب می‌شود. درب ضد حریق به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی امروزی شناخته شده است. بازشوی در ضد حریق کاملا متفاوت می‌باشد؛ زیرا طراحی به کار رفته در هر محصولی متفاوت است. بازشوی در ضد حریق باعث پایداری بیشتر محصول در محل می‌شود. برای ایجاد کارایی بیشتر درهای ضد حریق با بازشوهای گوناگون طراحی می‌شوند. بازشوهای این درب ها بر اساس وزن و کارایی محصول در محل صحیح نصب و اجرا می‌شوند. به منظور رعایت قوانین ساختمانی، باید اصول مربوط به اجرای بازشوی درب ضد حریق رعایت شود. در صورت عدم رعایت قوانین اساسی برای نصب بازشو، در ضد حریق کارایی لازم را نخواهد داشت. بدون شک با نصب بهترین بازشو بر روی درب ضد حریق مقاومت و استحکام لازم ایجاد خواهد شد.

قوانین مربوط به اجرای بازشوی در ضد حریق:

در هر مکانی بر اساس ابعاد چارچوب، باید حتما از درب ضد حریق با بازشوی مناسب استفاده کرد. بازشوی درب‌های ضد حریق معمولا به صورت راست بازشو، بیرون بازشو، داخل بازشو و یا چب بازشو هستند. بر اساس جدیدترین قوانین اعمال شده توسط شهرداری، شما برای دریافت مجوز ساختمانی برای هر سازه مسکونی و تجاری باید از درب ضد حریق با بازشو مناسب استفاده کنید

طبق قوانین شهرداری در خصوص نصب و اجرای درب ضد حریق، باید درب ورودی به سمت داخل باز شود. در صورتی که امکانات موجود برای نصب این درب ضد حریق مساعد نباشد؛ بنابراین مستلزم اجرای درب ضد حریق بیرون بازشو خواهید بود. شما برای دریافت مجوز پایان ساخت، حتما باید به این نکته توجه کافی داشته باشید. این قانون مختص درب ورودی ساختمانی ضد حریق و درب ضد حریق نصب شده در پله فرار می‌باشد. از دیگر قوانین تکمیلی برای اجرای بازشو در ضد حریق توجه به زاویه بازشو است. انواع درب ضد حریق با زاویه بازشو ۱۸۰ درجه و حتی بیشتر، بهترین محصول برای محیط‌های پرتردد هستند.

یک بازشو با کیفیت و درجه یک باعث افزایش کارایی درب ضد حریق، در محیط‌های متعدد خواهد شد. هم اکنون محتوا در رابطه با بازشوی در ضد حریق و قوانین مربوط به آن، در سایت شهرداری بارگذاری شده است.

اصول اجرای بازشوی در ضد حریق در سازه ساختمانی:

در درب‌های ضد حریق، برای نصب بازشو مناسب اصول مربوط به نصب را تحت هر شرایطی رعایت می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین اصول مربوط به نصب بازشو در ضد حریق فضای کافی در طراحی کلی می‌باشد. در درب‌های ضد حریق با ابعاد بزرگ‌تر از انواع بازشو به راحتی می توان استفاده کرد. بازشوی درب ضد حریق باید گشودگی لازم را داشته باشد؛ زیرا در غیر این صورت کارایی کمتری خواهد داشت. در درب‌های ضد سرقت دو لنگه انتخاب و نصب بازشو به مراتب راحت‌تر می‌باشد؛ زیرا فضای کافی در دسترس است. بازشوی درب ضد حریق را اهرم موجود در قسمت میانی، به آرامی به حرکت در می‌آورد.

از دیگر اصول مهم در خصوص اجرای بازشوی درب ضد حریق دقت به تکیه گاه دیوار در محل است. قسمت اهرم درب ضد حریق باید کاملا بر روی تکیه گاه دیوار نصب شود. در غیر این صورت نیروی لازم برای باز شدن درب به کمک بازشو را اهرم تامین نخواهد کرد. در محیط سربسته لزومی به دقت در نوع بازشو نیست؛ زیرا در هر صورت امنیت لازم تامین است. اما در درب های ورودی برای امنیت بیشتر، درب ضد حریق داخل بازشو، بیشتر توصیه می‌شود.

اصول و قوانین جدید مربوط به بازشوی در ضد حریق

انواع بازشوی در ضد حریق:

بازشوی درهای ضد حریق کاملا متنوع و متفاوت می‌باشند. کارایی هر یک از درب‌های ضد حریق بر اساس بازشوی آن متفاوت است. شما با در نظر گرفتن این نکته، نسبت به خرید بهترین نمونه باید اقدام کنید. انواع بازشو در چنین محصولی، برای راحتی بیشتر کاربر ایجاد شده اند. به نوعی درب‌های ضد حریق امروزی آسان بازشو هستند و حتی با کمترین میزان از فشار و نیرو قادر به باز کردن درب ضد حریق خواهید بود. از انواع بازشوی به کار رفته در درب‌های ضد حریق می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

●بیرون بازشو و داخل بازشو درب‌های دولنگه ضد حریق:

درب های دو لنگه ضد حریق، به فضای بیشتری جهت نصب احتیاج دارند. در چنین درهای ضد حریقی به راحتی می توان از انواع بازشو استفاده کرد. درب‌های ضد حریق بیرون بازشو و داخل بازشو به سبب ابعاد مناسب، بیشتر در مکان های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای محیط‌هایی عمومی نظیر: سینما، مدرسه، کتابخانه و حتی رستوران چنین محصولی پیشنهاد می‌شود.

●چب بازشو و راست بازشو درب‌های ضد حریق:

از دیگر بازشوهای کاربردی که روی درب ضد حریق نصب می‌شوند، چب بازشو و راست بازشو می‌باشند. جهت بازشو نیز در ایجاد کارایی بیشتر و تکمیلی برای محصول، حرف اول را می‌زند. شما بر اساس طراحی کلی و اجمالی سازه می‌توانید محل نصب بازشو در قسمت چپ و یا راست را تعیین کنید. درب‌های ضد حریق چپ بازشو و یا راست بازشو شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. فقط محل باز شدن در چنین درب‌هایی متفاوت می‌باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *