قفل پستچی

مزایا و معایب قفل پستچی: چه چیزهایی را باید در نظر بگیرید

وجود قفل در درب‌ها برای تامین امنیت بسیار ضروری است. در درب‎ بسیاری از ساختمان‎ها از قفل‎های جانبی زنجیری‌شکل استفاده شده‌اند که در زیر قفل اصلی قرار دارد و ضریب ایمنی درب را افزایش می‏دهند. این قفل‏ها با نام قفل پستچی شناخته می‌شوند که البته بسیاری از سازندگان، این قفل‏ها را به‏عنوان یک آپشن لوکس برای در داخلی ساختمان‏ها می‏دانند. اگر علاقه‏مند به افزایش اطلاعات برای خرید قفل مناسب هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دلیل نام‏گذاری قفل امنیتی پستچی

دلیل نام‏گذاری این قفل به کاربرد آن برمی‏گردد. در بسیاری از ساختمان‏ها، به‏ویژه در منازل قدیمی‏تر نوعی قفل امنیتی نصب شده است  که به شکل زنجیر، زیر محور قفل اصلی قرار دارد. این زنجیر اجازه بازشدن کامل درب را نمی‏دهد و تنها در حدود 8 تا 10 سانتی‏متر به درب، اجازه بازشدن می‏دهد.

ازآن‏جاکه این درز بازشده، اجازه ورود افراد سارق و زورگیر را به خانه نمی‏دهد و آن قدر کوچک است که تنها به اندازه عبور یک بسته پستی است، به‏‌همین‏دلیل این قفل به نام قفل پستچی در بین مردم شهرت یافته است. امروزه انواع جدید و پیشرفته این قفل تولید شده است که با نمونه زنجیری آن بسیار متفاوت هستند و امنیت بالاتری دارند.

معرفی انواع مختلف قفل پستچی

با توجه ‏به ‏اینکه نوع زنجیری این ‏قفل‏ها به‏آسانی و با یک ضربه باز می‏شوند، نوع دیگر این قفل‏ها پا به عرصه تولید گذاشتند. در نوع جدید، قفل به‌صورت سوییچ در زیر قفل اصلی در بخش داخلی قرار می‏گیرد که باعث قفل‌شدن سریع درب می‌شود و از دسترسی غیرمجاز به داخل جلوگیری می‏کند.

این نوع قفل‏ها در درب سرویس‏های بهداشتی در مکان‏های عمومی بیشترین کاربرد را دارند. امروزه نسخه ایمن‏تر و نوع پیشرفته‏تر آن‌ها که قابلیت نصب بر روی درب پیوت و درب‏های دیجیتال را دارند تولید شده است. انواع دیگر آن‌ها عبارت‌اند از:

  •     قفل‏های پازلی
  •     قفل‏های چنگکی
  •     قفل گاوصندوقی

 

برای انتخاب قفل مناسب چه چیز‏هایی را در نظر بگیریم؟

به‌دلیل افزایش سرقت و زورگیری، توجه به حفظ امنیت ساکنین ساختمان اهمیت ویژه‏ای دارد. قبل از انتخاب قفل باید به‌سراغ انتخاب درب مناسب با محل زندگی و یا کار باشید و سپس متناسب با بودجه و نوع درب قفل مناسب آن را نیز خریداری کنید. انتخاب درب مناسب می‏تواند امنیت را در محل زندگی تا حد زیادی تضمین نماید.

امروزه درب‏های ضدسرقت با جنس‏های متنوعی تولید شده‌اند وکارایی منحصربه‌فرد خود را دارند. چند نمونه از این درب‏ها در ادامه به تفکیک کارایی آمده‌اند:

  •     درب پیوت
  •     درب دیجیتال
  •     درب ضدگلوله
  •     درب آسانسور
  •     درب ضدحریق

درب پیوت چیست و چه ویژگی‏هایی دارد؟

پیوت یک درب مدرن ضدسرقت است که سبک طراحی منحصربه‌فردی دارد. در درب‏ پیوت از لولای محوری به‌جای لولاهای معمولی استفاده می‏شود. طراحی خاص این نوع درب‏ها باعث شده است که بتوان آن‏ها را در ابعاد غیراستاندارد و بسیار بزرگ تا ارتفاع 7 متر و عرض 4 متر طراحی و تولید کرد. درب‏های ضدسرقت پیوت طرفداران بسیاری دارند.

این درب‏ها به‏‏واسطه فضایی که بین لولا و بدنه‏ خود دارند، عموماً مناسب استفاده منازل نیستند و بیشتر برای امنیت لابی‏ها، ویلاها و هتل‏ها کاربرد دارند. البته این نوع درب معایبی نیز دارد. از جمله:

  •     قیمت بالای خرید و نصب
  •     عایق سرما و گرما نیست
  •     افزایش ایمنی در آن به‌واسطه قفل‏های امنیتی است که باعث افزایش هزینه‌ها می‏شود.

معرفی مختصر درب دیجیتال

درب دیجیتال یا درب هوشمند به دربی گفته می‏شود که برای بستن و بازکردن آن نیاز به کلید نیست. این نوع درب‏ها تنها به‌واسطه قفل دیجیتال خود قابل کنترل هستند. از این درب‏ها در مکان‏های پر رفت‌وآمد که امکان تخصیص کلید برای همه افراد وجود ندارد، استفاده می‏شود.

نکات مهم در انتخاب قفل امنیتی مناسب ‏

با گسترش شیوه‏های دزدی، این نگرانی در بین صاحبان منازل، باغ‌ها، ادارات و مکان‌های مشابه به جود آمده است که برای ارتقای امنیت درب، کنار قفل اصلی از چه قفل امنیتی استفاده کنند؟ باید توجه داشت که قبل از استفاده از هر نوع قفل ثانویه‏ای، درب مناسب و محکم متناسب با محل سکونت یا مکان موردنظرتان را انتخاب کنید.

امروزه درب‏های ضدسرقت متنوعی تولید شده‏اند که بدنه آن‏ها مقاومت بالایی در برابر ضربه چکش و دیلم نیز دارند. همچنین نیاز است که قفل خود را متناسب با نوع درب انتخاب کنید. ممکن است قفل‏های دیجیتال بر روی درب‌های سنتی قابل اجرا نباشند. اگر ‏درب شما متریال و بدنه ضعیفی داشته باشد، نصب قفل امنیتی نمی‏تواند مانع ورود سارقان شود.

معرفی انواع قفل پستچی دیجیتال مناسب درب‏های ضدسرقت

قفل‏های متنوع و مختلفی وجود دارند که بسته به بودجه و اهمیت آن‌ها می‏توان انتخاب کرد. تعدادی از این قفل‏ها عبارت‌اند از:

  •     قفل‌های مغناطیسی

در این نوع قفل‏ها باز و بسته‌شدن درب به‌واسطه عبور یک جریان مغناطیسی از صفحه الکترومغناطیس موجود در آن‌ها انجام می‏شود.

  •     قفل‌های بولت الکتریکی

این نوع قفل امنیت بسیار زیادی را در درب‏های داخلی ایجاد می‏کند. سازگار با اتصال به برق است و حتی برای حفظ امنیت گاوصندوق‏ نیز قابل استفاده است.

  •     قفل ددبالت

مشابه قفل‏های بولت الکتریکی امنیت‏ بالایی ایجاد می‏کنند و نصب آسانی دارند.

  •     قفلهای هوشمند

این نوع قفل‏ها بسیار پیشرفته‏تر و ایمن‏تر از انواع دیگر هستند. استفاده از قفل هوشمند بر روی درب‏ به شما این اجازه را می‏دهد تا وضعیت درب را از طریق گوشی هوشمند خود بررسی کنید و از راه دور از وضعیت باز و بسته‌بودن آن آگاه باشید. همچنین با استفاده از حسگرهای هوشمند اثر انگشت در این قفل، می‏توانید امنیت درب را ارتقا دهید.

 

نحوه عملکرد قفل‏های دیجیتال‏

عملکرد قفل‏های دیجیتال به مدل و نوع سیستم قفل بستگی دارد. بعضی از این قفل‏ها از طریق اتصال به بلوتوث و بعضی دیگر از طریق وای‏فای کار می‏کنند. عملکرد برخی دیگر از آن‏ها از طریق اثر انگشت و یا تشخیص چهره است. عملکرد برخی دیگر نیز از طریق ورود کد یا کارتخوان الکترونیک طراحی شده است.

قفل سنتی ایمن‏تر است یا قفل دیجیتال؟

قفل ‏سنتی بیشتر از طریق کلید و به‏طور فیزیکی باز و بسته می‏شود و در آن احتمال گم‌شدن و یا سرقت کلید وجود دارد. از طرفی شکستن قفل‏های سنتی با ابزاری مانند دیلم، امکان‌پذیر است که همین امر امنیت قفل‏های سنتی را کاهش می‏دهد. قفل‏های مدرن و دیجیتال نیاز به کلید فیزیکی ندارند و از طریق کد یا اثر انگشت باز می‏شوند. اگر کد را فراموش کنید، امکان تغییر آن وجود دارد و در صورت هک قفل، امکان ردیابی مجرم توسط ماموران پلیس نیز وجود دارد.

مزایای استفاده از قفل‎های الکترونیکی

مزایای قفل درب دیجیتال نسبت به قفل سنتی شامل موارد زیر است:

 

  •     استفاده آسان
  •     سطح امنیت بالا نسبت ‏به قفل‏های سنتی
  •     طول عمر و ماندگاری بالا
  •     سفارشی‌سازی رمز عبور و افزایش امنیت

سخن پایانی

به‏طورکلی، هر نوع قفل پستچی، چه از نوع سنتی و چه از نوع قفل دیجیتال، مزایا و معایب خود را دارند. برای انتخاب نوع قفل، اولویت شما بر هر چیز دیگری ارجحیت دارد؛ اما پیشنهاد ما به شما انتخاب هر دو نوع قفل به‌صورت مکمل است. زمانی که شما هر دو نوع قفل را انتخاب کنید، می‏توانید ساختاری قوی با قابلیت‏های کنترل از راه دور و هوشمند‌سازی داشته باشید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *