نحوه نصب انواع دستگیره درب ضد سرقت

نحوه نصب انواع دستگیره درب ضد سرقت

معمولاً نصب همه اجزای درهای ضدسرقت توسط متخصصان مجرب شرکت خدمات‌دهنده انجام می‌شود و اگر از یک مجموعه حرفه‌ای کمک بگیرید، نگرانی از بابت این نوع خدمات پس‌از فروش وجود ندارد؛ اما گاهی اوقات نیاز است به هر دلیلی شما خودتان مجبور به تعویض قطعه‌ای از دستگیره یا تمام آن شوید و نخواهید از شرکت خدمات‌دهنده کمک بگیرید. حتماً هم می‌دانید دستگیره این درها، با دستگیره‌های معمولی متفاوت است و مراحل نصب آن نیاز به دقت و حساسیت بیشتری دارد. به‌همین‌علت باید بر روی مراحل انجام این کار به‌خوبی تسلط داشته باشید و آن را بدون مشکل انجام دهید. در ادامه قصد داریم مرحله‌به‌مرحله نصب دستگیره داخلی درب ضد سرقت را برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

توصیه‌های مهم پیش‌از نصب دستگیره داخلی درب ضد سرقت

دستگیرۀ درهای ضدسرقت انواع مختلفی دارند و در مدل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. مدل‌های دیجیتالی، کارت، رزت، اثر انگشتی و … تنها بخشی از این دستگیره‌ها است و هرکدام کاربردی متفاوت؛ اما با هدفی یکسان دارند؛ بنابراین اولین نکته‌ای که باید پیش‌از نصب دستگیره داخلی درب ضد سرقت به آن توجه کنید، نوع دستگیره، ابعاد آن و یکسان‌بودن ابعاد اجزای مختلف آن با دستگیرۀ در قبلی است. اگر ابعاد این دو دستگیره با یکدیگر تناسب نداشته باشند، در مراحل نصب به مشکلاتی برخورد خواهید کرد که یا باید آن‌ها را رفع کنید یا هزینه‌ای بیشتر برای پیداکردن دستگیره جدید بپردازید. به‌خصوص که در این شرایط ایمنی در تأمین نمی‌شود و قطعاً باید فکری به حال وضعیت به‌وجودآمده کنید. بهتر است پیش‌از انتخاب دستگیره مدنظرتان، به کمک یک خط‌کش یا متر، ابعاد دستگیرۀ قبلی، صفحه زیرین، سوراخ قفلی و محل قرارگیری اجزای اصلی را اندازه بگیرید و مشخص کنید. این فرایند به شما کمک می‌کند در مراحل بعدی به مشکل خاصی برخورد نکنید و به‌راحتی دستگیرۀ جدید را در جای خود چفت کنید.

مسئله مهم دیگر در خرید این دستگیره‌ها، کیفیت و جنس محصول است. یقیناً هرچه کیفیت محصولی که خریداری می‌کنید بالاتر باشد، کارایی و طول عمر آن افزایش پیدا می‌کند. به‌خصوص که معمولاً دستگیره، در دسترس همۀ حاضرین ساختمان است و دائماً مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس اگر این قطعه، از کیفیت لازم برخوردار نباشد، پس‌از مدتی از بین می‌رود و کارایی خود را از دست می‌دهد؛ اما اگر متریال اولیه باکیفیت و نحوۀ ساخت اصولی داشته باشد، قطعاً طول عمر مفید آن افزایش پیدا خواهد کرد و شما دچار هزینه‌های گزاف تعویض دستگیره یا تعمیر آن نخواهید شد؛ بنابراین بهتر است این محصول را از یک فروشگاه معتبر و تخصصی که دارای استانداردهای لازم است خریداری کنید تا هیچ نگرانی از بابت کیفیت کار نداشته باشید.

نحوه نصب انواع دستگیره درب ضد سرقت

مرحله‌به‌مرحله نصب دستگیره داخلی درب ضد سرقت

در اینجا قصد داریم مرحله‌به‌مرحله نصب دستگیره داخلی درب ضد سرقت را به شما آموزش دهیم تا شما بتوانید در صورت وجود مشکل، آن را رفع کنید و با کلیات این مسیر بسیار ساده، آشنایی داشته باشید.

مرحلۀ اول: بازکردن دستگیرۀ قبلی

در مرحلۀ اول، شما باید دستگیرۀ قبلی در را باز و تمام اجزای آن را خارج کنید. برای انجام این کار ابتدا باید پیچ‌هایی که روی دستگیره قرار گرفته است را به‌کمک یک پیچ‌گوشتی چهارسو یا دوسوی مناسب باز کنید تا دستگیره، از جای خود جدا شود. حواستان باشد که برای بستن برخی از دستگیرها از پیچ‌های مخفی استفاده شده است و در این حالت مسیر بازکردن دستگیره کمی متفاوت می‌شود. شما باید در این حالت از یک وسیلۀ نوک‌تیز کوچک که می‌تواند چاقو یا پیچ‌گوشتی‌های کوچک‌تر باشد، سوراخی که کنار دستگیره قرار گرفته است را فشار دهید. اگر سوراخ به‌شکل مستطیل بود باید از پیچ‌گوشتی دو سو و اگر سوراخ گرد بود باید از پیچ‌گوشتی چهارسو استفاده کنید. با فشاردادن سوراخ دستگیره به‌راحتی از جای خود جدا می‌شود. دست خود را روی بخش‌های دیگر بگذارید و به‌آرامی دستگیره را بکشید و سپس با بازکردن پیچ‌های صفحۀ زیرین، آن را هم از جای خود بردارید.

اگر هم پیچ‌های دستگیره مخفی بودند و هم آن سوراخ ریز، کنار دستگیره تعبیه نشده بود، چطور می‌توان این مراحل انجام داد؟ در این شرایط عموماً دستگیره‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانید با چرخاندن آن‌ها در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت به‌راحتی دستگیره و صفحۀ آن را از جای خود جدا کنید.

پس‌از دستگیره، نوبت به جداکردن بخش قفلی یا مغزی آن می‌رسد. در این بخش، شما مجددا باید پیج‌های ریز قفلی را پیدا و آن‌ها را به‌کمک ‌پیچ‌گوشتی باز کنید. تنها تفاوت این بخش با بخش قبل این است که هنگام جداکردن قفلی باید در نهایت آرامش این کار را انجام دهید؛ چراکه واردن‌کردن فشار مضاعف در جهت‌های مختلف، باعث صدمه‌دیدن سوراخ دستگیره می‌شود. اگر این مشکل پیش بیاید، قفل دستگیرۀ بعدی که می‌خواهید نصب کنید به‌درستی روی درب چفت نمی‌شود و نه‌تنها در باز و بسته‌کردن در مشکل خواهید داشت، که اصلاً ایمنی لازم در این شرایط به وجود نخواهد آمد. بهتر است با یک پیچ‌گوشتی دوسو، صفحه را از روی در جدا کنید و به‌آرامی به‌سمت خود بکشید؛ اما اگر روی قفل دستگیره هیچ پیچی وجود نداشت؛ یعنی این قفل از نوع ضربه‌ای است و باید روش دیگری را برای بازکردن آن پیدا کنید. یک چاقو یا یک پیچ‌گوشتی دوسو می‌تواند در این مرحله به شما کمک کند.

نحوه نصب انواع دستگیره درب ضد سرقت

مرحلۀ دوم: نصب دستگیرۀ جدید

در مرحلۀ دوم نصب دستگیره داخلی درب ضد سرقت، پس‌از جداکردن دستگیره قدیمی نوبت به نصب دستگیره جدید می‌رسد. اولین کار شما نصب قفلی است. به بخش قفلی نگاهی بیندازید؛ یک طرف آن صاف و یک طرف آن حالتی مورب دارد. شما باید قفلی دستگیره را درحالی‌که بخش صاف آن به‌سمت داخل اتاق و بخش موری آن به‌سمت بیرون اتاق است، به‌آرامی و بدون فشار در سوراخی که روی در قرار دارد بگذارید و با یک ضربۀ آرام آن را در جای خود چفت کنید. بعداز چفت‌شدن قفل، پیچ‌های آن را محکم کنید.

اما اگر سایز قفلی که خریداری کرده‌اید متناسب با سایز قفلی دستگیره قبلی نبود باید چه کاری انجام داد؟ نگران نباشید. در این حالت اگر قفلی جدید بزرگ‌تر از قبلی است، به‌هیچ‌عنوان به در فشار وارد نکنید و تلاش نکنید که قفلی را به‌زور داخل سوراخی که برایش کوچک است قرار دهید. ابتدا باید با ابزار مناسبی مانند مته، دریل، سمباده و … سوراخ را کمی بزرگ‌تر کنید و سپس قفلی جدید را به‌آرامی روی آن تست کنید. زمانی که از هم‌اندازه‌بودن قفلی و سوراخ مطمئن شدید، آن را درون سوراخ قرار دهید و با یک فشار کوچک چفت کنید. این فرایند را به‌آرامی انجام دهید تا سوراخ بزرگ‌تر از حد لازم نشود.

حال که صفحۀ قفلی کاملاً در جای خود مستحکم شد، باید مغزی‌های دستگیره را داخل قفل قرار دهید. در طراحی این مدل دستگیره‌ها معمولاً سه نوع مغزی تعبیه شده است که دوتای آن گرد و یکی از آن‌ها مربعی‌شکل است. مغزی مربعی‌شکل بین مغزی‌های گرد قرار می‌گیرد و این مغزی‌ها باید در هر دو دستگیره داخلی و بیرون چفت شوند. بعد‌از قراردادن مغزی‌ها باید صفحات دستگیره را درست روی محل قرارگیری اصلی‌شان بگذارید و با پیچ‌هایی که در پک قرار داده شده است آن‌ها را چفت کنید. اگر پیچ‌های دستگیره از نوع مخفی است باید ابتدا پیچ‌ها را ببندید و سپس دسته را روی صفحه زیرین محکم کنید.

در این مرحله، کار نصب دستگیره داخلی درب ضد سرقت به پایان می‌رسد. همان‌طور که دیدید نصب این دستگیره‌ها بسیار آسان است و با کمی وقت‌گذاشتن می‌توانید به‌راحتی این مرحله را به‌سلامت از سر بگذرانید.

سخن پایانی

این روزها با پیشرفت تکنولوژی روش‌های نوینی جهت افزایش سطح امنیت ساختمان به وجود آمده است. یکی از این روش‌ها، استفاده از انواع دستگیره درهای ضدسرقت است. قطعاً هر کسی دوست دارد محل زندگی و کارش از لحاظ امنیت مشکلی نداشته باشد و این دستگیره‌ها از جمله ابزارهایی هستند که دستیابی به این هدف را آسان‌تر می‌کنند. شما هم نگران انجام فرایند نصب دستگیره داخلی درب ضد سرقت نباشید. با توصیه‌های گفته‌شده به‌راحتی می‌توانید بدون ایجاد هیچ مشکلی، این کار را انجام دهید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *