5+1 دلیل برای اینکه درب ضد سرقت دست دوم نخریم

 5+1 دلیل برای اینکه درب ضد سرقت دست دوم نخریم

خرید کالای دست دوم برای بسیاری از افراد یک روش منطقی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها محسوب می‌شود که البته در برخی از موارد این تفکر کاملاً صحیح است؛ اما ایمنی ساختمان مسئله‌ای نیست که بخواهید آن را ساده فرض کنید و با خرید کالای دست دوم تصور کنید توانسته‌اید ایمنی ساختمان را در سطح اعلا فراهم کنید. واضح است که خرید درب ضد سرقت دست دوم یک اقدام غیرمنطقی و نامناسب است و برای اثبات این گزاره دلایل زیادی وجود دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا به برررسی دلایلی که نباید در ضدسرقت کارکرده بخریم بپردازیم.

کیفیت درهای ضدسرقت دست دوم

مهم‌ترین نکته در بررسی دلایلی که نباید درب ضد سرقت دست دوم بخریم، این است که به‌طور کلی محصولات دست دوم حتی 10 درصد کیفیت محصول آکبند را ندارند و دارای خط و خش بسیار زیادی هستند که البته روش از بین بردن خط و خش از در ضدسرقت وجود دارد ولی مثل روز اول نمی شود. با اطمینان صددرصدی می‌‌توان گفت هیچکس در ضدسرقت را برای منزل یا محل کارش خریداری نمی‌کند که دو روز بعد بفروشد و عملاً جنس مشابه آکبند به‌دست شما برسد! این درها اصولاً چند سالی را برای یک ساختمان کار کرده‌اند و کیفیت اولیه خود را از دست داده‌اند.

با تقریب بالایی می‌توان گفت هیچ‌کس دلیل خاصی برای فروش در ایمنی ندارد و حتماً یا محصول مشکلی دارد که می‌خواهد بفروشد یا قصد دارد نمونۀ بهتر و جدیدتری را خریداری کند. در هر دوی این حالت‌ها معمولاً کسی که ضرر می‌کند خریدار است؛ چراکه در ضدسرقت فلزی عملاً برای افزایش سطح ایمنی ساختمان خریداری و نصب می‌شود و اگر محصولی که خریداری می‌کنید به‌دلیل استوک‌بودن، کیفیت لازم را نداشته باشد، چه فرقی با یک در معمولی دارد؟ اگر بتوانید در ذهن خود پاسخ این پرسش را بدهید، متوجه می‌شوید چرا خرید درب ضد سرقت دست دوم همانند دور ریختن پول شما است و هیچ فایده‌ای ندارد.

افزون‌بر این مورد، تک‌تک عناصر این درها پس‌از مدتی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و واضح است که خرید چنین محصولی، صرفۀ اقتصادی نداشته باشد؛ بنابراین اگر تصور می‌کنید با خرید درِ ایمنیِ استوک، در حال صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان هستید، سخت در اشتباه‌اید؛ چراکه یا چند ماه بعد متوجه می‌شوید دری که نصب کرده‌اید هیچ عملکردی بیشتری نسبت به عملکرد درهای معمولی ندارد، یا اینکه مجبور هستید بارها قفل، دستگیره، یراق، لایۀ رویی و … را تعمیر یا تعویض کنید که این هم هزینۀ گزافی روی دست شما خواهد گذاشت.

5+1 دلیل برای اینکه درب ضد سرقت دست دوم نخریم

ساختار فلزی درب ضد سرقت دست دوم

مهم‌ترین بخش درهای ضدسرقت، ساختار فلزی آن است. به‌طور کلی این درها از دو بخش اصلی چهارچوب و لنگه و چند بخش فرعی مانند لولا، دستگیره، مغزی و … تشکیل می‌شوند. در ساخت چهارچوب‌ها دو فاکتور بسیار اثرگذار وجود دارد که می‌تواند کیفیت محصول را تضمین کند. یکی از این فاکتورها ضخامت چوب و فاکتور دیگر پهنا یا همان کف چهارچوب است. اگر این دو فاکتور در نهایت سلامت و کیفیت باشند، شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که دری که خریداری کرده‌اید، سال‌ها برایتان کاربرد خواهد داشت و نگرانی از بابت کاهش طول عمر سریع آن نخواهید داشت.

شما زمانی که در ضدسرقت را از کارخانه یا واسطه خریداری می‌کنید، کالا به‌شکل دست اول و آکبند به دستتان می‌رسد؛ بنابراین نگرانی از بابت مشکل‌داربودن ساختار محصول وجود ندارد. حتی اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، شرکت یا فروشگاه ارائه‌کنندۀ خدمات، تضمین تعویض در را به شما می‌دهد؛ اما زمانی که سراغ درهای استوک می‌روید شرایط کمی متفاوت می‌شود. در این شرایط، در حقیقت شما می‌خواهید دری را خریداری کنید که پیش‌از این، داخل یک ساختمان دیگر قرار داشته است و سپس‌از آن‌جا خارج شده است.

جداکردن در از محل خود هم مسئله‌ای است که باید هنگام خرید در ضدسرقت استوک مدنظر داشته باشید؛ چراکه چهارچوب در، هنگام جداکردن دچار صدمات بسیاری می‌شود. به‌خصوص اگر ضخامت چهارچوب، کمتر از یک میلیمتر و پهنای کف آن ۱۶ و ۱۴ باشد. حتی اگر یک نصاب ماهر این کار را انجام دهد نیز، این شرایط برایتان وجود خواهد داشت؛ زیرا عموماً نصاب‌ها چهارچوب را به‌کمک سنگ فرز از جای خود جدا می‌کنند و این باعث واردشدن آسیب‌های زیادی به در می‌شود. واضح است که در این فرایند، بخشی از چهارچوب از بین می‌رود و عملکرد خود را از دست می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید می‌توانید چهارچوب جدیدی برای لنگۀ درب ضد سرقت دست دوم بسازید، سخت در اشتباهید؛ زیرا تنظیم و هماهنگ‌سازی چهارچوب با لنگۀ در، مشکلات خاص خودش را دارد و ممکن است هزینه و زمان زیادی صرف آن شود.

توجه داشته باشید که کارخانه‌ها ابتدا چهارچوب را می‌سازند و سپس متناسب با ابعاد آن، اقدام به تولید لنگۀ در و لولاها می‌کنند. این فرایند بدون شابلون‌سازی انجام می‌شود و اگر شا بخواهید چهارچوب جدیدی برای در ضدسرقت استوک بسازید، به‌احتمال ۹۰ درصد، در و لولاها طراز نخواهند بود و منطقی است که این فرایند از هر منظری به‌صرفه نباشد.

5+1 دلیل برای اینکه درب ضد سرقت دست دوم نخریم

بخش چوبی لنگۀ درب ضد سرقت دست دوم

پس‌از ساختار فلزی در، نوبت به بررسی ساختار چوبی آن می‌رسد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چراکه نما و زیبایی در، بیش از از هر چیزی به آن بستگی دارد. درهای ضدسرقت دست دوم، چند سالی در یک ساختمان دیگر قرار داشته‌اند و قطعاً در طی این چند سال، به هر دلیلی از کیفیت ظاهری آن کاسته شده است. حتی اگر بهترین در ضدسرقت ساخته‌شده در جهان هم باشد، پس‌از مدتی بودن در مسیر رفت‌وآمد و آلودگی، تأثیرات ظاهری بسیاری را می‌پذیرد و نمود گذر عمر چند ساله کاملاً بر روی آن مشخص است.

درهای اکونومی و معمولی عموماً روکش هایگلاس، PVC و لمینوکسی دارند و حتی مرغوب‌ترین نوع این روکش‌ها هم باید پس‌از چند سال تعویض شوند. به‌خصوص اگر در شرایط آب‌وهوایی خاص مانند شرایط شرجی، مرطوب یا در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گرفته باشند. افزون‌بر این موضوع، هنگام جداکردن لنگۀ درب از چهارچوب هم، این روکش یا رویه، آسیب‌هایی زیادی مانند انواع ضربه را تحمل میکند و سطح آن دچار خراش‌های بسیاری می‌شود؛ بنابراین اگر قصد خرید درب ضد سرقت دست دوم را دارید، باید این مسئله را هم مدنظر داشته باشید.

درهای اکونومی قطعاً ده درصد از کیفیت نمونۀ اصلی و آکبند را هم ندارند و حتی نمونه‌های لوکس دست دوم هم نمی‌توانند ۵۰ درصد کیفیت انواع آکبند را داشته باشند.

قفل و یراق درهای ضدسرقت

در این بخش از بررسی دلایلی که نباید درب ضد سرقت دست دوم بخریم، به‌سراغ کیفیت قفل‌ها و یراق‌ها می‌رویم. اصلاً نیازی به توضیح ندارد که چرا کیفیت قفل‌ها و یراق‌ها حائز اهمیت است؛ اما اگر هنوز اهمیت این بخش را نمی‌دانید، برایتان توضیح می‌دهیم.

هدف از خرید و نصب درهای ضدسرقت، جلوگیری از سرقت منزل، محل کار و … است و مهم‌ترین بخش از در که این هدف را محقق می‌کند، قفل‌ها و یراق‌ها هستند. در واقع اگر کیفیت قفل‌ها، مغزی، دستگیره‌ها و یراق‌ها مناسب باشد، شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که عملکرد درستی از خود ارائه دهد و اگر این موارد فاقد کیفیت لازم باشند، سرقت از منزل، محل کار و … بسیار آسان خواهد شد؛ چراکه هیچ مانعی جهت جلوگیری از ورود به محل، وجود نخواهد داشت.

جالب است بدانید تقریباً همۀ تولیدکننده‌های داخلی درهای ضدسرقت، از قفل‌ و مغزی کاله که دارای ضمانت ۵ ساله است استفاده می‌کنند. درهای ضدسرقت دست دوم، پیش‌از این که به دست شما برسند در یک ساختمان دیگر قرار داشته‌اند و عمر مفید خود را طی کرده‌اند. حال تصور کنید درها بیش از ۵ سال در یک ساختمان نصب بوده‌اند و قفلشان هم تعویض نشده است. شما اگر بخواهید در ضدسرقت استوک خریداری کنید و ندانید پیش‌از این چقدر کار کرده است، باید حتماً قفل آن را تعویض کنید و هزینه‌ای مجدد برای آن بپردازید که این هزینه چندان هم کم نخواهد بود؛ بنابراین آن صرفۀ اقتصادی که تصور می‌کردید با خرید در استوک به آن برسید، عملاً دود می‌شود و مجبورید آن مبلغ را در جای دیگر هزینه کنید.

تعویض مغزی قفل هم یک کار مرسوم و روتین پس‌از خرید در استوک است که شما باید هزینه آن را نیز لحاظ کنید. تعویض یراق‌ها هم بیشتر از منظر زیبایی‌شناسی قابل توجه است که باید تعویض شود؛ بنابراین شما مجدداً باید هزینه‌های اضافه‌ای را بپردازید که تصور می‌کردید با خرید محصول استوک در پرداخت آن‌ها صرفه‌جویی می‌کنید. می‌بینید که چندان هم خرید آن‌ها نه از لحاظ ایمنی و نه از لحاظ هزینه، منطقی نیست.

ضداسیدبودن درهای ضدسرقت دست دوم

یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که سارقین برای بازکردن درهای ضدسرقت از آن کمک می‌گیرند، استفاده از اسید است. این مسئله در سال‌های اخیر باعث شده است بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده، به‌دنبال راهی برای حل این مشکل باشند و از متریالی استفاده کنند که دیگر سارقین امکان بازکردن در با اسید را نداشته باشند.

زمانی که شما درهای ضدسرقت جدید را از کارخانه یا شرکت‌های واسطه خریداری می‌کنید، مطمئن هستید محصولی که گواهی استاندارد مقاومت در برابر اسید را دارد به‌هیچ‌وجه با این ماده باز نمی‌شود و از لحاظ ایمنی، کیفیتی صددرصدی دارد؛ اما تضمین فروشنده برای درهای ضدسرقت استوک چیست؟ شما چطور می‌توانید مطمئن شوید دری که خریداری می‌کنید ضداسید است؟ راهکار پیش رویتان این است که با اسید اقدام به بازکردن در کنید. اگر محصول مقاومت در برابر این ماده را نداشته باشد، در کسری از ثانیه قفل آن از بین می‌رود. پس انجام این راه حل، عملاً غیرمنطقی است. راه منطقی دیگری هم وجود ندارد که بتوانید از صحت عملکرد در مطمئن شوید، مگر اینکه گواهی و فاکتور اصلی در را از فروشنده مطالبه کنید که عموماً این امکان به‌دلایل و بهانه‌های مختلفی مانند گم‌شدن فاکتور وجود ندارد. تنها راه حل، اعتمادکردن به فروشنده و وسط گذاشتن سرمایه‌تان است که اصلاً منطقی نیست؛ زیرا اگر در بی‌کیفیتی را خریداری کنید، عملاً نمی‌توانید از عملکرد آن در برابر سارقان استفاده کنید و هم سرمایه‌ اولیه‌تان از بین می‌رود، هم سارقان به‌راحتی از سد در می‌گذرند؛ بنابراین بهتر است برای اطمینان از گواهی‌های این چنینی به‌سراغ خرید درهای ضد سرقت آکبند بروید.

5+1 دلیل برای اینکه درب ضد سرقت دست دوم نخریم

ضدرطوبت‌بودن درهای ضدسرقت

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که هنگام خرید در ضدسرقت باید بررسی کنید، گواهی مقاومت در برابر رطوبت آن است. بسیاری از کسانی که حتی اقدام به خرید درهای آکبند می‌کنند به این نکته توجه ندارند و همین مسئله باعث به‌وجودآمدن مشکلات زیادی در آینده می‌شود. حتی اگر شما در مناطق شرجی هم سکونت نداشته باشید، پس‌از چند سال متحمل خسارات مالی برای تعویض در خواهید شد؛ چراکه عدم وجود این استاندارد باعث می‌شود محصول، عملکرد خود را کاملاً از دست بدهد و دیگر تفاوتی با یک در معمولی نداشته باشد.

حال تصور کنید سراغ در ضدسرقت استوکی رفته‌اید که اصلاً نمی‌دانید این گواهی را دارد یا نه. حتی راه حل قابل اطمینانی هم وجود ندارد که بخواهید با استناد به آن، اطمینان کنید که محصول در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاومت دارد و این یکی از مشکلات خرید در استوک است.

سخن پایانی

دلایل مختلف و زیادی وجود دارد که به‌طور کلی خرید درب ضد سرقت دست دوم را نفی کند. توصیه ما به شما این است که اگر قصد دارید امنیت ساختمان خود را در بالاترین سطح ممکن تضمین کنید و هزینۀ گزاف برای تعمیرات نپردازید، از همان ابتدا سراغ خرید محصول آکبند، باکیفیت و دارای گواهی‌نامه‌های استاندارد بروید.

 

منابع:

  1. https://artisticiron.com/5-reasons-to-invest-in-a-security-door/
  2. https://www.choice.com.au/home-improvement/safety-and-security/home-security/buying-guides/security-screen-doors
  3. https://www.sequre.co.za/buying-a-security-gate/
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *