متد های اطفا حریق

جدیدترین متد های اطفا حریق در منازل

حادثه خبر نمی‌کند و انسان عاقل معاصر باید به‌کمک تکنولوژی‌های گوناگون به فکر کاهش خسارات حوادث مختلف باشد. یکی از این حوادث، آتش‌سوزی است که با سبک زندگی امروزی و البته گرم‌شدن کلی کرۀ زمین همیشه در کمین است و می‌تواند در کسری از ثانیه، جان و مال افراد را نابود کند؛ بنابراین باید به‌دنبال راه‌ چاره‌ای برای مقابله با آن بود. خوشبختانه، روش‌های زیادی برای کاهش خسارات جانی و مالی حریق وجود دارد. یکی از بهترین راهکارها، استفاده از متدهای روز دنیا در مهار آتش است. امروزه سیستم‌های اطفاء حریق با عملکردهای متنوعی وجود دارند که هر کدامشان می‌توانند به‌نوعی ضامن مهار شعله‌های آتش باشند. اگر قصد دارید سطح ایمنی ساختمان محل زندگی خود را به‌وسیلۀ روش‌هایی مانند در ضد حریق افزایش دهید، با ما همراه باشید تا بهترین و جدیدترین سیستم اطفا حریق را به شما معرفی کنیم.

سیستم اطفاء حریق چیست؟

پیش‌از آن که جدیدترین متدهای اطفا حریق در منزل را بشناسید باید بدانید سیستم اطفاء حریق چیست و چه کاربردهایی دارد. سیستم اطفاء حریق، به مجموعه تجهیزاتی گفته می‌شود که وظیفه‌شان، خاموش‌کردن و مهارکردن حریق، درست پس‌از کشف حریق است تا امکان محافظت از ساختمان و افراد ساکن و حاضر در آن وجود داشته باشد و با کمترین خسارت ممکن یا آتش خاموش شود یا فرصتی برای رسیدن نیروهای امدادی فراهم شود.

سیستم‌های اطفا حریق می‌توانند در شرایط آتش‌سوزی با تشخیص سریع حریق در هر نقطه‌ای، از گسترش آتش به دیگر نقاط جلوگیری کنند. برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین و بهترین سیستم اطفاء حریق را برای منزلتان انتخاب کنید، باید مثلث حریق (اکسیژن، سوخت و گرما) را بشناسید. انجمن ملی حفاظت از آتش امریکا که با نام اختصاری NFPA فعالیت می‌کند، حریق را به چندین لول یا کلاس تقسیم‌بندی می‌کند و هرکدام از این لول‌ها، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که شرایط مقابله و مهار را متمایز می‌کند. برای مثال، واضح است آتش‌سوزی ناشی از سوختن هیزم، با آتش‌سوزی به‌دلیل سوختن بنزین متفاوت است و برای مهار آن‌ها باید انجام روش‌های خاصی در دستور کار قرار گیرد. برخی از آتش‌سوزی‌ها ممکن است دود بیشتری تولید کنند و برخی دیگر، دود و گازهای سمی چندانی از خود منتشر نمی‌کنند. برخی با آب خاموش می‌شوند و همین آب برخی دیگر را شعله‌ورتر می‌کند. شما باید بدانید که حذف کدام‌یک از اضلاع مثلث حریق، باعث مهار آتش می‌شود و براساس آن تصمیم درستی بگیرید. به‌همین علت است که انتخاب سیستم اطفاء حریق برای منزل اهمیت زیادی دارد و باید با دقت تمام، خریداری و نصب شود.

الارم هشدار حریق چیست؟

یکی از اصلی‌ترین سیستم‌های اعلام حریق، آلارم‌های هشداردهنده هستند که اگر درست عمل کنند حتی می‌توانند خسارات ناشی از حریق را به صفر برسانند. این آژیرها با عملکرد فوق‌العاده قدرتمندی که دارند می‌توانند با یک اعلان صوتی، احتمال آتش‌سوزی و شروع حریق را به ساکنین هشدار دهند و با مطلع‌کردن اهالی ساختمان هم خسارات جانی را کاهش دهند و هم باعث سریع‌تر رسیدن نیروهای امدادی شوند.

الارم هشدار حریق یک دستگاه هوشمند است که در سراسر ساختمان با نظر متخصصان نصب می‌شود تا همۀ اهالی یک ساختمان در هر نقطه‌ای که قرار داشته باشند بتوانند صدای بوق آن را بشنوند. صدای بوق این آژیرها بسیار بلند است و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.

توصیه می‌شود در کنار سیستم اعلام حریق صوتی حتماً از فلاشر هشداردهنده نیز استفاده شود. در این حالت حتی اگر شدت آلودگی صوتی در محیط بالا باشد یا ساکنین ساختمان به هر دلیلی مانند استفاده از هدفون و … نتوانند صدای بوق آلارم حریق را بشنوند، توجهشان به فلاشر حتماً جلب می‌شود و می‌توان از یک حادثۀ بزرگ به‌همین طریق جلوگیری کرد.

حتی ممکن است در بین اهالی ساختمان، افرادی با مشکل شنوایی نیز وجود داشته باشند و باید شرایط آن‌ها را نیز در نظر گرفت. در حقیقت فلاشر آلارم، جای هیچ شک‌وشبهه و نگرانی باقی نمی‌گذارد و تمامی اهای ساختمان متوجه آتش‌سوزی خواهند شد.

متد های اطفا حریق

در ضد حریق چیست؟

یکی دیگر از جدیدترین متدهای اطفاء حریق در منازل، استفاده از در ضد حریق است. این درها می‌توانند یکی از مهم‌ترین ‌فاکتورهای افزایش سطح ایمنی محیط باشند و به شما اطمینان دهند که در صورت وقوع حادثه می‌توانند از ساکنین ساختمان تا رسیدن نیروهای امدادی محافظت کنند.

واضح است که هرچه وسعت یک ساختمان بیشتر باشد، مهار آتش هم به همان میزان سخت‌تر می‌شود. در عین حال، اگر آتش مهار نشود، ممکن خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری را وارد کند. پس منطقی است به‌دنبال راهکارهایی باشید که بتوانید به‌کمک آن‌ها، میزان خسارت‌های واردشده را کاهش دهید و حتی به صفر برسانید.

انواع در ضد حریق موجود در بازار، متریال و ساختارهای گوناگونی دارند و با توجه به همین مسئله می‌توانند میزان مقاومت متفاوتی نسبت به گرما و آتش داشته باشند؛ اما این اطمینان وجود دارد که حتی درهای ضدحریق اکونومی موجود در بازار، توان مقاومت ۳۰ دقیقه‌ای در برابر دمای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد را دارند که این رقم بسیار بزرگی است. ۸۰۰ درجۀ سانتی‌گراد؛ یعنی ۸ برابر دمای نقطۀ جوش آب و مدت‌زمان ۳۰ دقیقه‌ای؛ یعنی فرصت کافی برای رسیدن نیروهای امدادی و خلاص‌شدن از حریق.

این در حالی است که نمونه‌های حرفه‌ای‌تر و قدرتمندتر درهای ضدحریق می‌توانند دمای ۱۲۰۰ درجه را نیز تا ۴ ساعت تحمل کنند؛ یعنی شما می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید که با وجود چنین محصولی، ساکنین ساختمان به‌طور حتم، از شرایط حریق نجات پیدا خواهند کرد و خسارات جانی می‌تواند به صفر برسد. به‌خصوص که علت اصلی مرگ‌ومیر به‌دلیل حریق در سراسر جهان سوختن در آتش نیست و این می‌تواند نکته‌ای مهم در عملکرد این درها باشد.

آمارها نشان می‌‌دهد علت اصلی مرگ‌ومیر ناشی از حریق، استنشاق گازهای سمی منتشرشده از آتش است و درهای ضدحریق با فعال‌شدن مکانیسم اثرشان می‌توانند از این حادثه جلوگیری کنند؛ چراکه در ساختار آن‌ها از نوارهای عایقی استفاده شده است که با بالا‌رفتن دما منبسط می‌شوند و به این شکل مسیر ورود دود و گازهای سمی ناشی از آتش را مسدود می‌کنند. پشم سنگ به‌کاررفته در میان دو لایۀ در نیز باعث می‌شود فرم آن در دمای بالا تغییر نکند و آتش مسیری برای ورود نداشته باشد. در واقع شما با نصب در ضد حریق می‌توانید مطمئن باشید که در شرایط ناگوار آتش‌سوزی ساکنین با آرامش خاطر می‌توانند منتظر رسیدن نیروهای امدادی باشند.

متد های اطفا حریق

سیستم اطفا حریق سقفی

یکی از جدیدترین سیستم‌های اطفاء حریق، سیستم سقفی است و همان‌طور که از نامش پیدا است روی سقف ساختمان نصب می‌شود و پس‌از دریافت علائم حریق مانند دود، گاز و افزایش دما شروع به کار می‌کند. این سیستم‌ها به شکل اتوماتیک عمل می‌کنند و با پخش مادۀ مخصوص، فرایند خاموش‌کردن آتش را آغاز می‌کنند.

سیستم‌های سقفی چند نوع دارند و هرکدامشان می‌توانند کاربرد متنوعی داشته باشند. شما باید ببینید برای محیط زندگی یا کارتان کدام‌یک از سیستم‌ها کاربرد بیشتری خواهد داشت. برای مثال ممکن است آب در برخی از موارد شعله را بیشتر کند و گاهی ممکن است گاز، فوم و پودر باعث شعله‌ورتر شدن آتش شود؛ بنابراین کاملاً منطقی است که این سیستم‌ها را به‌خوبی بشناسید تا کمترین آسیب ممکن در زمان حریق برای ساختمان و اهالی آن به وجود بیاید. انواع این سیستم‌ها عبارت‌اند از:

  • اسپرینکلرها؛
  • سیستم‌های فومی؛
  • سیستم‌های گازی؛
  • سیستم‌های پودری.

متد های اطفا حریق

اسپرینکلرها

اسپرینکلرها یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های اطفاء حریقی هستند که روی سقف نصب می‌شوند. این سیستم‌های اطفا حریق اتوماتیک آبی می‌توانند در کسری از ثانیه از آب‌پاش‌های قدرتمندشان برای مهار آتش استفاده کنند و اگرچه آب ممکن است برخی از شعله‌ها را فعال‌تر کند؛ اما به هر حال اصلی‌ترین ماده برای مهار آتش به شمار می‌رود. به‌خصوص که نصب و استفاده از این سیستم‌ها نسبت به سایر سیستم‌های اتوماتیک اطفاء حریق هزینه کمتری دارد و به‌همین علت بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند منزل خود را مجهز به اسپرینکلرها کنند. این سیستم‌ها نیز انواع مختلفی دارند و می‌توانند به‌شکل عمودی در سقف یا افقی در دیوار نصب شوند. انواع مختلف اسپرینکلرها از لحاظ کارکرد عبارت‌اند از:

  • اسپرینکلرهای سیلابی: از این سیستم‌‌ها برای افزایش سطح ایمنی محیط‌های استراتژیک و خطرناک در برابر آتش استفاده می‌شوند و عموماً برای منازل کاربردی ندارد.
  • اسپرینکلرهای لوله مرطوب: این سیستم‌ها کاملاً مناسب برای ساختمان‌های عمومی پرتردد مانند مدارس، هتل‌ها، برج‌ها، مراکز درمانی، مراکز تجاری، اداری، مسکونی و … است.
  • اسپرینکلرهای لوله خشک: این سیستم برای انبارها و یخچا‌ل‌های غول‌پیکری که در معرض انجماد هستند، اتاق‌های زیر شیروانی، گاراژها و پارکینگ‌ها که عموماً سیستم گرمایشی خاصی ندارند، مناسب‌اند.

سیستم‌های فومی

سیستم‌های فومی نوع دیگری از سیستم‌های اطفاء حریق سقفی هستند که از یک مادۀ شیمیایی بی‌خطر از گروه کربنات پتاسیم برای مهار آتش استفاده می‌کنند. این ماده شیمیایی هیچ آسیبی به سطوح، پوست انسان و حتی مواد غذایی وارد نمی‌کند و به‌همین علت هم از آن در بزرگترین رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود. به‌خصوص که آتش‌سوزی در آشپزخانه‌ها به‌دلیل استفاده از تجهیزات گازی کاملاً رایج است و این مدل سیستم‌ها می‌توانند مناسب‌ترین گزینه برای چنین فضاهایی باشند. البته که هزینۀ سیستم‌های اطفاء حریق سقفی فومی بیشتر از نمونه‌های مشابه است؛ اما این هزینه به‌دلیل نوع کاربرد سیستم فومی، مزایا و ماده‌ای که برای مهار آتش استفاده می‌کند کاملاً منطقی است و سیستم‌های دیگر نمی‌توانند جایگزین این متد برای مهار آتش در فضایی مانند رستوران یا آشپزخانه‌ها شوند.

این سیستم‌ها هنگامی که آلارم آتش را دریافت کنند، فوم شیمیایی را از طریق نازل مخصوص، آزاد می‌کنند و این فرایند می‌تواند به‌شکل اتوماتیک یا دستی انجام شود.

متد های اطفا حریق

سیستم‌های گازی

یکی دیگر از انواع سیستم‌های مهار آتش جدید که در سقف کار می‌شود، سیستم‌های گازی هستند که هنگام تشخیص حریق، مایع تحت فشاری را که با استفاده از نیتروژن مایع در مخزن سیستم نگهداری می‌شود را به‌شکل گاز از خود منتشر می‌کنند. این گاز در کسری از ثانیه با آتش واکنش شیمیایی نشان می‌دهد و آن را خاموش می‌کند.

عموماً از اینرژن، نیتروژن و آراگونیت برای مهار آتش در این سیستم‌ها استفاده می‌شود که می‌توانند آتش را با فرایند جا‌به‌جایی، خفه‌کردن و کاهش اکسیژن خاموش کنند.

متد های اطفا حریق

سیستم‌های پودری

نوع دیگری از این سیستم‌ها وجود دارد که به آن اطفاء حریق پودری می‌گویند. این سیستم‌ها مناسب‌ترین گزینه برای محل‌هایی هستند که در معرض رطوبت قرار دارند و مهار آتش به‌وسیلۀ آب در آنجا کمی سخت است. ریزذرات و مواد گازی موجود در مخزن‌های این سیستم‌ها، به‌شکل بخار هستند و زمانی که دستگاه، آلارم حریق را دریافت کند، به‌شکل پودر از دستگاه خارج می‌شوند تا آتش را به‌سرعت مهار کنند. عملکرد این سیستم‌های مدرن کاملاً اصولی است و از هر جهت آتش را خاموش می‌کند. در حقیقت سیستم‌های پودری با تمام قوا به آتش، حمله‌ور می‌شوند و با سرکوب اکسیژن، کاهش سوخت و حذف گرما، مثلث حریق را به چالش می‌کشند و به‌این‌ترتیب شعله‌های آتش را به‌سادگی مهار می‌کنند.

 

سخن پایانی

به‌کمک جدیدترین متدهای اطفا حریق در منزل شما می‌توانید ایمنی را برای محل زندگی خود به ارمغان بیاورید و اطمینان داشته باشید که در صورت بروز حادثه‌ای وحشتناک مانند حریق، جان و مال شما و خانواده‌تان در امان است و خواهید توانست از این شرایط نجات پیدا کنید. سیستم‌های جدید با بهترین و به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا طراحی و تولید شده‌اند و یقیناً می‌توانند کار نیروهای امداد را نیز در مهار آتش آسان‌تر کنند. پیشنهاد می‌کنیم با شناخت این سیستم‌ها مانند انواع در ضد حریق، مناسب‌ترین آن‌ها را برای محل زندگی خود انتخاب و اجرا کنید تا خیالتان از بابت آسیب‌های حریق راحت باشد.

 

منابع

  1. https://vds.de/en/training-center/fire-extinguishing-systems-2021
  2. https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjx_OPR3K6FAxVyEKIDHewXC2AYABABGgJsZQ&ae=2&gclid=Cj0KCQjw5cOwBhCiARIsAJ5njuYE0Ln33spN2eXW_8wYpa8wN4U8rd-2Vye3r7L7FSmhQLaM-zYamx8aAojDEALw_wcB&ohost=www.google.com&cid=CAESVuD2QLsannZ7Ih3iaSV41-GcGGYSWEfG5aiI6NtiT5yu1fOecWaau5ehhnYIvGmBu0v9UnTFT0Yau5G7ngOMONeXwRRNEyIBBp85wyh3qgxmMt41Cv-I&sig=AOD64_06i6bEEoQTKXh4z0nvHxxuQSS5tg&q&adurl&ved=2ahUKEwiszt7R3K6FAxXALRAIHV5BATUQ0Qx6BAhbEAE
  3. https://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/materialFS/FS-Notes-ATA26.pdf
  4. https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjHr67w3K6FAxUXGaIDHZdNDg8YABACGgJsZQ&ae=2&gclid=Cj0KCQjw5cOwBhCiARIsAJ5njuYC1KNByExeMEx0iY5_wyoXz2qGj4HTLd1wlMYlFNFiEw09DLeEikIaAgliEALw_wcB&ohost=www.google.com&cid=CAESVuD2DFZ2Jjzh0TChlt_vEFb5BblW7OjzDwLpYvEMAO_tPT6pR0gD94kt0KK9gqt3gAqzFWkVesQUoQ3ejwgDmFWoQVBiLnRML6oElH0X6fK43Hn2lutS&sig=AOD64_3vUzZjzz2z8CBHo9FcT_Gc-ad3Sg&q&adurl&ved=2ahUKEwjitKnw3K6FAxXCR1UIHVkTD4wQ0Qx6BAgQEAE
  5. https://eastrandfire.co.za/product/fire-extinguishers-and-portable-fire-equipment/automatic-ceiling-mounted-fire-fighting-units/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *