در پلی وود

درب پلی وود چیست؟

درها یکی از مهم‌ترین عناصر هر ساختمانی هستند که نقش مهمی در زیبایی و حفظ امنیت آن‌ها دارند. این درها معمولا از متریال مختلفی ساخته می‌شوند و در انواع و اقسام طرح‌ها موجودند. در پلی وود یا چوب پلاست یکی از انواع درهای موجود در بازار است که از مواد بازیافتی و ترکیب چوب و پلاستیک ساخته می‌شود و استحکام بسیار بالایی نسبت به سایر درها مثل MDF دارد. در ادامه به درهای پلی وود، انواع آن و کاربردهایش می‌پردازیم.

در پلی وود از چه چیزی ساخته می‌شود؟

پلی وود (Polywood) نام ماده‌ای است که به چوب شباهت زیادی دارد و مواد تشکیل‌دهندۀ آن انواع چوب و پلاستیک‌هایی مانند ترموست‌ها و ترموپلاستیک‌ها هستند. درهایی که از ترکیب این مواد ساخته می‌شوند، درب پلی‌وود نام دارند که به‌علت مقاومت و کیفیتشان جزو پرطرفدارترین درهای بازارند. نام دیگر این درها، درهای چوب پلاست است که علت این نامگذاری مواد تشکیل‌دهندۀ آن‌هاست و از ترکیب دو کلمۀ چوب و پلاستیک ساخته شده است.

مزایای در پلی وود چیست؟

این دره به‌علت متریال خاصی که دارند با سایر درها کمی متفاوت‌اند و مزایای بیشتری دارند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای در پلی وود و دلیل پیشی‌گرفتنش بر سایر درها اشاره خواهیم کرد. این مزایا عبارت‌اند از:

مقاومت بالا و عمر طولانی

یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع درب، مقاومت بسیار بالای آن است که قطعاً باب دل مشتریان و خریداران است. دلیل این استحکام و ماندگاری، مواد سازندۀ این درها هستند که باعث می‌شود تا سال‌های سال دوام بیاورند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌هایی مثل هزینۀ تعمیر و تعویض و… شوند. همچنین این درب برخلاف‌ درهای تماماً چوبی، ضدخش و ضدضربه است و دلیل آن پلاستیک‌هایی است که در ساخت آن به کار می‌رود. همۀ این موارد باعث شده است که این درب جزو یکی از مقاوم‌ترین و ماندگاترین درهای موجود در بازار باشد.

زیبایی ظاهری

در پلی وود علاوه‌بر استحکام بالای خود از زبیایی ظاهری نیز برخوردار است. این درب نیز مثل درهای چوبی در طرح‌ها و سبک‌های مختلف ساخته می‌شود و تنوع روکش و رنگ آن باعث شده است تا در انواع ساختمان‌ها با طراحی‌های مختلف کاربرد داشته باشد و به فضا زیبایی خاصی ببخشد.

وزن کم و سبک‌بودن در پلی وود

از دیگر مزایای این نوع درب، وزن کم آن است که باعث می‌شود نسبت به درها و محصولات چوبی دیگر که وزن بالایی دارند و در حمل‌ونقل زحمت‌آفرین می‌شوند، گزینۀ بهتری باشد. این سبک‌بودن به‌علت مواد بازیافتی و پلاستیکی موجود در این درها است که باعث می‌شود جابه‌جایی و استفاده از آن‌ها بسیار آسان باشد.

ضدآب‌بودن

مقاومت بالای این نوع درها دربرابر آب و رطوبت یکی دیگر از امتیازات آن‌ها است که باعث می‌شود از درهای چوبی سبقت بگیرند و طرفداران بیشتری داشته باشند. این ویژگی باعث می‌شود استفاده از آن‌ها در فضای باز نیز امکان‌پذیر باشد و نگرانی‌هایی مثل آسیب‌دیدن بر اثر رطوبت، کپک‌زدن، ورآمدن و… که در رابطه با درهای چوبی وجود دارد، درمورد این درها وجود نداشته باشد.

تمیزکردن و شست‌وشوی آسان

موادسازندۀ این درها و خاصیت ضدآب‌بودنشان این امکان را فراهم می‌کند که به‌راحتی تمیز شوند. پاک‌کردن لکه‌ها و گردوغبار از روی این درها اصلا کار سختی نیست و حتی این امکان وجود دارد که با فشار آب و انواع مواد شوینده شسته شوند و مثل روز اول بدرخشند.

مقاومت دربرابر حشرات

این نوع درها به دلیل مواد پلاستیکی و روکش‌هایی که دارند دربرابر حشرات بسیار مقاوم‌اند و نگرانی‌هایی مثل جویدن موریانه‌ها و ورود عنکبوت‌ها و سایر حشرات به حفره‌ها و بدنۀ آن اصلا وجود ندارد. این یکی دیگر از ویژگی‌های در پلی وود است که آن را برای استفاده در فضاهای خارجی مناسب کرده است.

سازگاری با طبیعت

یکی دیگر از مزایای این نوع درها سازگاربودنشان با طبیعت و تجزیه‌پذیربودنشان است. این درها نه‌تنها در کاهش قطع درختان برای تولید درب اثرگذارند، بلکه وجود مواد بازیافتی و چوبی در آن‌ها باعث می‌شود زود تجزیه شوند و به طبیعت آسیبی نزنند.

قیمت مناسب

با وجود مزایای گفته‌شده شاید این‌طور به نظر برسد که این درها قیمت بسیار بالایی دارند، اما در حقیقت این‌طور نیست. به‌دلیل استفاده از مواد بازیافتی و پلاستیکی و ترکیب آن با چوب، این درها نسبت به درهای چوبی قیمت پایین‌تری دارند و جزو درهای ارزان محسوب می‌شوند که امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. هم کیفیت بالا هم قیمت مناسب؟ این واقعاً دلخواه همۀ خریداران و مشتریان است!

معایب در پلی وود چیست؟

ازآنجاکه هیچ‌ چیزی کامل و بی‌نقص نیست، درهای پلی وود نیز علاوه‌بر مزایای بسیار، معایبی نیز دارند که آگاهی از آن‌ها پیش از خرید ضروری است. از معایب این درها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوۀ کمتر نسبت به درهای چوبی

این درها با اینکه از زیبایی بسیاری برخوردارند، اما هرچه باشد به پای جلوۀ خاص و چشم‌نواز درهای تماماً چوبی‌ نمی‌رسند. این موضوع به‌دلیل وجود مواد پلاستیکی در این ددرها است که ظاهرشان را کمی پلاستیکی و مصنوعی می‌کند.

محدودیت ابعاد و اندازۀ در پلی وود

این نوع درها برخلاف درهای چوبی تنوع در ابعاد و اندازه ندارند و با ابعاد محدودتری به‌شکل پیش‌ساخته در بازار موجودند که این مسئله برای خیلی از خریداران چندان خوشایند نیست؛ چراکه سفارش آن‌ها در ابعاد دلخواه مشروط به پرداخت هزینه‌های بیشتر و اضافه است.

کاربرد در پلی وود

ازآنجاکه پلی وود ماده‌ای مقاوم و کاربردی است، در ساخت انواع در و پنجره، کابینت، کمد، چهارچوب و… از آن استفاده می‌شود. در پلی وود تنها یکی از این موارد است که هم به‌عنوان در خارجی کاربرد دارد هم در داخلی. ویژگی‌هایی مثل ضدآب‌بودن، مقاومت دربرابر حشرات، عایق‌بودن، ضدخش‌بودن و… که پیش‌تر در بخش مزایا به آن اشاره کردیم، باعث شده است که این در یکی از بهترین گزینه‌ها به‌عنوان در خارجی مخصوصا در نواحی معتدل و مرطوب مثل مناطق شمالی یا حتی مناطق سردسیر و پُربرف و باران باشد. گرچه از این در به‌عنوان در داخلی هم می‌توان استفاده کرد،  اما ظاهر پلاستیکی آن باعث می‌شود که انتخاب خیلی از افراد برای فضای درونی خانه نباشد و درهای چوبی را با گرما و ساخت طبیعی‌ترش ترجیح دهند.

پلی وود درست است یا پلای وود؟

یکی از سوالاتی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید، این است که نام این درها، پلای وود است یا پلی وود؟ کدام مورد درست‌تر است؟ با وجود شباهت بین این دو کلمه، آن‌ها ارتباطی به هم ندارند و به دو نوع متفاوت از درها اشاره می‌کنند. در پلی وود همان است که در این مطلب توضیحات کاملی از آن ارائه شد و درب پلای وود به آن دسته از درهایی گفته می‌شود که ساختار لایه‌لایه دارند و همین باعث شده است به‌عنوان در تخته سه‌لا نیز شناخته شوند. مهم‌ترین تفاوت این دو نوع در همین است که پلی وود از ترکیب مواد چوبی و پلاستیکی ساخته می‌شود، اما در پلای‌وود و لایه‌های آن کاملاً چوبی است و ساختار آن با پلی‌وود فرق می‌کند.

سخن پایانی

درها یکی از مهم‌ترین و زیباترین عناصری هستند که در ساختمان‌ها به کار می‌روند و همواره از پرفروش‌ترین محصولات بازارند. از میان انواع و اقسام درهای مختلف که از مواد سازندۀ متنوعی تولید می‌شوند در پلی وود به‌دلیل مزایای بسیاری که دارد، یکی از درهایی است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. ضدآب‌بودن، مقاومت بالا، قیمت مناسب و… تنها بخشی از این مزایا هستند که این در را به یک در باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه تبدیل کرده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *