دستورالعمل‌های ایمنی و پیشگیری از حریق در پارکینگ‌

دستورالعمل‌های ایمنی و پیشگیری از حریق در پارکینگ‌

براساس قانون در تمامی آپارتمان‌های مسکونی، مراکز تجاری و ساختمان‌های اداری به ازای هر واحد یک پارکینگ احداث می شود. معمولاً از فضای باز برای احداث پارکینگ در ساختمان‌ها استفاده نشده و در قسمت زیرزمین و طبقه همکف اقدام به طراحی و ساخت پارکینگ خواهند کرد. در زمان طراحی پارکینگ باید تمامی استانداردها و ضوابط اجرا شوند. در میان آنها ضوابط آتش نشانی پارکینگ و رعایت دستورالعمل‌های ایمنی مهم‌ترین می‌باشند.

درب ضد حریق پارکینگ چیست؟

درب ضد حریق پارکینگ با چهارچوبی فلزی و مقاوم ساخته شده و در قسمت‌هایی مثل راه پله‌، انبار، پارکینگ و راه‌های خروج اضطراری نصب می‌شود. ضخامت چهارچوب در ضد حریق برای پارکینگ حدود 1.6 میلیمتر بوده و برای ساخت آن از ورق‌های گالوانیزه استفاده شده است.

معمولاً در پارکینگ برای جلوگیری از گسترش حریق و پخش نشدن دود از درب ضد حریق پارکینگ استفاده می‌شود. برای ساخت در ضد حریق از شیشه‌های ضد حریق، فولاد ضد زنگ و سرامیک استفاده شده است. در زمان آتش سوزی درب ضد حریق پارکینگ آتش را از سایر قسمت‌های پارکینگ جدا کرده و بسیار ایمن است. در شرایط اضطراری تمامی خودروها و افراد می‌توانند از در ضد حریق پارکینگ به راحتی خارج شوند.

استفاده از درب ضد حریق در پارکینگ‌

بعد از تولید انواع درب ضد حریق، میزان مقاومت آنها در برابر آتش سوزی در پارکینگ و مکان‌های دیگر از طریق آزمایش‌های مختلف اثبات می‌شود. در برخی از مکان‌ها همانند پارکینگ باید بر طبق دستورالعمل‌های ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی، از در ضد حریق با تاییده ی آتش نشانی استفاده کرد. در ضد حریق نسبت به سایر درب‌های معمولی در برابر آتش مقاومت زیادی داشته و میزان خسارات را در زمان آتش سوزی کاهش می‌دهد.

ضوابط انواع درب ضد حریق

هر کدام از درهای ضد حریق تولید شده برای نصب در پارکینگ و سایر مکان‌ها باید ضوابط و استانداردهایی داشته باشند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تمام اجزای تشکیل دهنده درب ضد حریق باید دارای نشان استاندارد یا مهر تاییدیه سازمان آتش نشانی باشند.
  • باید درب ضد حریق پارکینگ از پخش شدن دود و آتش سوزی در این مکان جلوگیری کند.

اجزای تشکیل دهنده درب ضد حریق

اجزای مقاوم و مستحکم در ضد حریق با تاییده ی آتش نشانی شامل یراق آلات، لنگه درب و چهارچوب می‌ باشند. تمامی اجزای در ضد حریق به گونه‌ای طراحی و ساخته شده اند که در برابر آتش بسیار مقاوم باشند.‌ بر اساس دستورالعمل‌های ایمنی باید درب ضد حریق از پارکینگ شما در برابر آتش سوزی محافظت کرده و از گسترش آن جلوگیری کند.

به طور کلی اجزای سازنده درب ضد حریق شامل رنگ کوره ای الکترواستاتیکی، شیشه، ورق گالوانیزه، پشم سنگ با دانسیته 120، دستگیره آنتی پنیک  و ورق آهنی هستند.

دستورالعمل‌های ایمنی و پیشگیری از حریق در پارکینگ‌

مشخصات عمومی درب ضد حریق بر اساس دستورالعمل‌های ایمنی

یک درب ضد حریق مورد تأیید آتش نشانی باید مشخصات عمومی لازم را دارا باشد که در موارد زیر به طور کامل توضیح داده شده است:

  1. در ضد حریق باید یکی از مدارک فنی زیر را داشته باشد:
  • از سوی مرکز تحقیقات شهرسازی و ساختمان دارای گزارش مربوط به آزمایش آتش باشد.
  • مدرک و گزارش معتبری از سوی آزمایشگاه معتبر را دریافت کرده باشد.
  1. معمولاً درب ضد حریق پارکینگ و سایر مکان‌ها دارای سیستم هوشمند بسته شو بوده و از دستگیره‌های آنتی پنیک کاملاً استاندارد برای ساخت آنها استفاده شده است.

الزامات ضروری درب ضد حریق

در ضد حریق نصب شده در پارکینگ باید در مدل بدون قفل و بست، مقاوم در برابر آتش، خود بسته شو و دود بند باشد‌.‌ در‌های ضد حریق مورد تأیید آتش نشانی در مقابل آتش سوزی به مدت 90 دقیقه مقاوم بوده و دچار حریق نمی شوند.

طبق دستورالعمل های ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی در پارکینگ باید در قسمت ورودی دهلیز پلکان از در ضد حریقی استفاده شود که 20 دقیقه در برابر آتش مقاوم است. براساس دستورالعمل‌ های ایمنی درب ضد حریق مورد تأیید آتش نشانی باید دارای گواهینامه فنی در مقابل آتش به میزان استاندارد باشد.

درب ضدحریق استاندارد برای پارکینگ به گونه ای طراحی و ساخته شده است که به راحتی در زمان آتش سوزی راه خروج آنها قابل تشخیص باشد. بر روی در ضد حریق نباید آینه یا هر گونه اجزای منعکس کننده نصب شده باشد، در خروجی پارکینگ براساس ظوابط نباید با پرده یا سایر تزیینات مخفی شده باشد. در ضد حریق با تاییده ی آتش نشانی در ابعاد استاندارد به صورت فلزی دو لنگه ساخته شده است.

تمامی ضوابط و دستورالعمل‌های ایمنی برای اجرای پارکینگ‌های مکانیزه

سازمان آتش نشانی برای ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه ضوابط و دستورالعمل‌هایی را تدوین گردیده تا بر اساس آنها طراحی پارکینگ صورت گیرد. مهمترین نکته در ایجاد پارکینگ‌ها، برقراری سیستم ایمنی پیشرفته و اطفا حریق می‌باشد. این دستورالعمل‌های ایمنی شامل موارد زیر است:

  • در محل ورود خودروها در ساخت پارکینگ‌های متنوع باید مسیری کاملاً در دسترس برای خودروهای آتش نشانی ایجاد شود.
  • اجرای سردرب برای قسمت ورودی پارکینگ به جهت دسترسی سریع‌تر نیروهای آتش‌نشانی، مجاز نیست.
  • تمامی دربهای ضد حریق موجود در طبقات باید در مقابل یک ساعت آتش سوزی، مقاوم باشند، همچنین پنجره‌های چشمی کاملاً کوچک نیز برای آنها تعبیه شده باشد.
  • دیوارهای پارکینگ مکانیزه باید به گونه‌ای ساخته شوند که در مقابل 2 ساعت آتش سوزی مقاوم باشند. ​​​​​​

دستورالعمل‌های ایمنی و پیشگیری از حریق در پارکینگ‌

سخن پایانی

از جمله ضوابط و دستورالعمل‌های ایمنی ضروری در هر پارکینگ احداث شده، نصب درب‌های ضد حریق در قسمت های خروجی آن می باشد. تمام اجزای درب ضد حریق برای پارکینگ در برابر آتش مقاومت ویژه داشته اند و مانع پخش دود و حریق در فضای پارکینگ می‌شوند. درب ضد حریق تولید شده باید تاییدیه لازم را از سازمان آتش نشانی گرفته باشد، در این صورت می‌توانید نسبت به نصب آن در پارکینگ اقدام نمایید.

درب ضد حریق تولید شده بهترین کیفیت را داشته و افراد می‌توانند در هر پارکینگی از آن بهترین استفاده را داشته باشند. با نصب در ضد حریق در پارکینگ، زمان آتش سوزی میزان خسارت‌ها و گسترش حریق کاهش پیدا کرده و تلفات کمتری را شاهد خواهید بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *