در بیمارستانی

متریال استفاده شده در ساخت درهای بیمارستانی

به دنیایی که در آن پشت عناصر ساده ولی بسیار حیاتی درب هر بیمارستان، نوآوری، خلاقیت و توجه به نیازهای اساسی قرار دارد، خوش آمدید. وجود انواع درب بیمارستانی، بیماران و کارکنان را از انواع خطرات ممکن محافظت و درعین‌حال به جریان‌یافتن فعالیت درونی مراکز درمانی کمک فراوانی می‌کنند. در این مقاله به بررسی متریال مورداستفاده در در بیمارستانی، انواع مختلف، فناوری‌های پیشرو و ملاحظات پیچیده‌ای که این درب‌ها را به بیش از یک مانع معمولی تبدیل می‌کند، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی مواد استفاده‌شده در ساخت در بیمارستانی

در طراحی امکانات بیمارستان، هر جزئی معنای ویژه خود را دارد و درب‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این درب‌ها عادی به نظر می‌آیند، اما نقش بسیار مهمی در حفظ بهداشت، ایمنی و کارآیی در داخل مراکز درمانی دارند. در این بخش، ما با تمرکز بر تأثیر آن‌ بر بهداشت، مقاومت و عملکرد کلی آن‌، به متریال استفاده‌شده در ساخت در‌ بیمارستانی می‌پردازیم.

تکامل مواد مورداستفاده در ساخت یک درب بیمارستانی

درب‌های سنتی بیمارستان‌ها اغلب از چوب سنگین تهیه می‌شدند. درحالی‌که چوب مزایا و معایب خود را داشت، چالش‌هایی را در محیط بهداشتی ایجاد می‌کرد. وزن اضافه این درب‌ها مسائلی در استفاده از آن‌ به وجود می‌آورد؛ به‌ویژه در نقاط با تردد بالا مانند بخش‌های اورژانس و پرستاران و پرسنل درمانی اغلب با دشواری در کار با درب‌های سنگین در حین حمل بیماران و تجهیزات مواجه می‌شدند.

درهای بیمارستانی ایستادر راه‌حلی مدرن برای تولید درب مراکز درمانی

خوشبختانه به‌مرورزمان پیشرفت‌های خوبی در تولید درب‌ بیمارستانی به‌ وجود آمده است. یکی از نوآوری‌های مهم‌ در این زمینه، استفاده از درب‌های یکپارچه بیمارستانی با فوم با چگالی بالا است. این درب‌ها یک راه‌حل سبک اما کارآمد است که به دغدغه‌های اصلی طراحی درب بیمارستانی مثل بهداشت، مقاومت و عملکرد پاسخ می‌دهد.

درب‌های بیمارستانی در زمینه بهداشت یک مزیت ویژه دارند. برخلاف درب‌های چوبی با شکاف‌ها و اتصالاتی که می‌توانند میکروب‌ها را پنهان کنند، بدون درز و مقاوم به رطوبت و مواد اسیدی هستند. این ویژگی برای کنترل عفونت حیاتی است، زیرا عفونت‌های محل جراحی (SSIs) همچنان یک نگرانی مهم در مراکز بهداشتی هستند.

گزینه‌های اضافی برای درب بیمارستانی

هر بیمارستان طراحی و بودجه متفاوتی دارد. بنابراین، انتخاب درب با ویژگی‌های استاندارد و ارائه ویژگی‌های خاص توسط اتصالات، با توجه به اینکه برخی از اتصالات، عمر مفید درب را افزایش و درنهایت هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهند، بسیار مهم است. اگرچه ممکن است درحال‌حاضر با اجتناب از خرید اتصالات صرفه‌جویی کنید، اما باید به بودجه نگهداری درب‌ها در آینده نیز توجه داشته باشید.

۵ اتصال اساسی که باید برای درها در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در نظر گرفته شوند عبارتند از:

 

محافظ‌های فنری

محافظ‌های فنری، اثرات ضربه را جذب می‌کنند و به درب‌ها امکان باز و بسته‌شدن نسبتاً یکنواخت را می‌دهند. این محافظ‌ها معمولاً شامل قوطی‌های فنری از جنس پلیمر و یا استیل ضدزنگ هستند.

گزینه‌های نصب پایه

بسیاری از درب‌های بازویی، با یک پلاک نصب استاندارد نصب می‌شوند، اما باید امکان استفاده از یک چارچوب پشتیبانی را نیز داشته باشند. این چارچوب، به پشتیبانی از بازوی درب در بازکردن درب‌هایی می‌پردازد که دارای مقاومت لازم برای حمل‌و‌نقل تردد و تجهیزات نیستند.

پنجره

پنجره‌ها در درب‌های بیمارستان برای مشاهده طرف دیگر درب، به‌ویژه در حین انتقال بیماران یا تجهیزات حساس مورداستفاده قرار می‌گیرند. پنجره‌ها به‌صورت شفاف، مات یا با تصاویر انعکاسی در دسترس و پنجره‌های دوتایی برای هر درب قابل‌نصب هستند. بهتر است پنجره‌های دوجداره برای کمک به عایق‌سازی استفاده شوند.

Push Plates

Push Plates یک نقطه کانونی برای تماس درب ایجاد و کاربران را تشویق می‌کند که درب را در یک نطقه خاص فشار دهند. این به کاهش تجمع آلودگی در سطح درب کمک و تمیزکردن را تسهیل می‌کند.

پلاک‌های حفاظت از ضربه

پلاک‌های حفاظت از ضربه از جنس استیل ضدزنگ یا پلیمر، جلوی آسیب‌های ناشی از تردد افراد و تجهیزات را می‌گیرند و علاوه‌بر حفظ شکل ظاهری درب، از آسیب‌دیدن پایه درب جلوگیری می‌کنند.

با اینکه این اتصالات معمولاً در ساخت در بیمارستانی مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما همچنان باید بتوجه به نیازهای خاص و استانداردهای مربوط به هر بیمارستان اقدام به انتخاب مواد مناسب کنید. از این‌رو، همیشه به مشاوره تخصصی تأمین‌کنندگان و توصیه‌های تخصصی در زمینه متریال مورداستفاده در درب‌های بیمارستانی توجه کنید.

مزایای به‌کارگیری انواع در بیمارستانی و تضمین ایمنی در مراکز درمانی

بیمارستان‌‌ها، محیط‌هایی پیچیده با رفت‌وآمد بالا هستند که نیاز به درهای ویژه دارند تا ایمنی و امنیت را حفظ کنند. در این قسمت، ما روی مواردی مانند درهای ضدحریق، درهای ایمنی با هسته متمرکز، درهای ضدتشعشع و گزینه‌های سخت‌افزاری خاص برای بیمارستان‌ تمرکز می‌کنیم.

حفاظت از جان و مال با درهای ضدحریق

در بیمارستانی ضدحریق، ابزاری حیاتی برای جلوگیری از گسترش سریع حریق و دود است. این درها چندین مزیت دارند:

  • حفاظت از جان بیماران: درهای ضدحریق با محدود نگه‌داشتن حریق در نقاط خاص، از جان بیماران، کادر درمانی، ملاقات‌کنندگان و تجهیزات پزشکی و … محافظت می‌کنند.
  • حفظ اموال: این نوع در بیمارستانی می‌تواند خسارت‌های مالی ناشی از حریق را کاهش دهد و زمان نیاز به تعمیرات یا تعویض‌هایی که در صورت عدم وجود در ضدحریق لازم خواهد بود را به حداقل برساند.

انواع درهای ضدحریق

چندین نوع در ضدحریق وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند:

  • در با چارچوب فولادی
  • در با قاب‌های چوبی
  • در شیشه‌ای با شیشه سرامیکی
  • در با پوشش فلزی با هسته‌های عایق
  • مواد ترکیبی مانند پنل‌های آلومینیوم
  • سیستم‌های لغزشی یا تاشو از جنس چوب یا فولاد که با مواد عایقی پر می‌شوند.

تقویت امنیت در بیمارستان با درهای ایمنی با هسته جامد مرکزی

یک هسته مرکزی سخت و مقاوم در وسط این دردها وجود دارد که از دسترسی غیرمجاز و نفوذ و تخریب به مناطق حساس مانند اتاق‌های بیماران و انبار تجهیزات پزشکی جلوگیری می‌کند. مزایای این نوع در بیمارستانی عبارتند از:

  •     جلوگیری از دزدی و خرابکاری
  •     تقویت حریم خصوصی در برخی نقاط بیمارستان
  •     مقاومت در برابر حریق

انواع درهای ایمنی با هسته مرکزی

  • درهای فولادی: دارای چهارچوب‌های تقویت‌شده
  • درهای آلومینیومی: با عایق‌های حرارتی بین پانل‌ها
  • درهای فلزی با پوشش چوب: دارای مقاومت در برابر حریق
  • مواد ترکیبی مانند فیبرگلاس یا لمینت پلاستیک با مقاومت و دوام بالا

نیازمندی‌های نصب برای درهای ایمنی با هسته مرکزی

نصب صحیح درهای ایمنی با هسته مرکزی نیاز به دقت در جزئیات دارد تا عملکرد و ایمنی به‌مدت طولانی تضمین شود. تمامی مؤلفه‌های سخت‌افزاری از جمله مفصل‌ها و قفل‌ها باید مطابق با دستورالعمل‌های تولیدکننده نصب شوند تا درب به‌درستی کار کند و از ساختار یا ویژگی‌های ایمنی خود فاصله نگیرد.

درب بیمارستانی ضدتشعشع برای حفاظت در مقابل خطرات اشعه

این درها جزئی از هر اتاق تصویربرداری پزشکی یا نقاط دیگری هستند که از اشعه در آن‌ها استفاده می‌شود. مزایای این نوع درب‌ها عبارتند از:

  • افزایش ایمنی: حفاظت از بیماران و کادر درمانی در مقابل تماس‌ با سطوح خطرناک و تابش اشعه
  • کاهش سطوح نویز: کاهش سطوح نویز در محیط‌های حساس
  • امنیت بیشتر در برابر دسترسی غیرمجاز: حفاظت از دسترسی غیرمجاز با استفاده از طراحی زیبا و مقاوم

انواع درهای ضدتابش

درهای ضدتشعشع مختلفی برای استفاده در بازار وجود دارند:

  • درهای ضدتشعشع لغزشی و پوشش‌دار
  • درهای ضدتشعشع گردشی و پیچشی
  • مدل‌های ضدحریق با قابلیت بسته‌شدن خودکار و مدل‌های دستی

گزینه‌های سخت‌افزاری در بیمارستانی: امکانات خاص برای درها

گزینه‌های سخت‌افزاری خاص برای بیمارستان‌ طراحی شده‌اند تا نیازهای خاصی مانند حفظ حریم خصوصی یا دسترسی اسان را برآورده کنند و درعین‌حال ویژگی‌های ایمنی مانند قفل‌های اضطراری یا بسته‌شدن خودکار درها را داشته باشند. مزایای این درها شامل:

  • بهبود امنیت و حفظ حریم خصوصی: استفاده از قفل‌های امنیتی که نیاز به کارت‌های دسترسی یا کدهای مخصوص دارند، به افراد خاصی اجازه دسترسی می‌دهد و امنیت را بهبود می‌بخشد.
  • کاهش خطرهای ایمنی: قفل‌های خودکار یا سیستم‌های تشخیص حرکت می‌توانند خطرات احتمالی را کاهش دهند.
  • سهولت در دسترسی: سیستم‌های دسترسی مخصوص می‌توانند به افراد با معلولیت حرکتی در دسترسی به درها کمک کنند.
  • امکانات تطبیق‌پذیر: گزینه‌های سخت‌افزاری برای درها معمولاً تطبیق‌پذیر هستند و می‌توانند با نیازهای خاص بیمارستان سازگار شوند.

مواردی که می‌توان در انواع در بیمارستانی نصب کرد، عبارتند از:

  • قفل‌های الکترونیکی: این قفل‌ها از طریق کارت‌های دسترسی، کدها یا سیستم‌های بیومتریک تشخیص چهره یا اثر انگشت کار می‌کنند.
  • سیستم‌های تشخیص حرکت: این سیستم‌ها تشخیص حرکت در اطراف درها را انجام می‌دهند و می‌توانند در مواقع اضطراری درها را ببندند.
  • سیستم‌های کنترل از راه دور: این سیستم‌ها از طریق اینترنت یا سایر امکانات از راه دور قابل‌کنترل هستند.
  • قفل‌های اضطراری: قفل‌های اضطراری به افراد اجازه بازکردن درها در مواقع اضطراری را می‌دهند.
  • سیستم‌های دسترسی برای افراد با معلولیت حرکتی: این سیستم‌ها، به افراد معلول حرکتی در دسترسی به درها کمک می‌کنند.

گزینه‌های سخت‌افزاری برای درب‌های مراکز درمانی می‌توانند امنیت، ایمنی و سهولت دسترسی را تضمین کنند. با درک مزایا، انواع، و نیازمندی‌های نصب این گزینه‌ها، بیمارستان‌ می‌توانند بهترین راهکارها را برای محافظت از بیماران و کادر درمانی خود انتخاب کنند.

سخن پایانی

درهای بیمارستان نقش بسیار مهمی در حفظ ایمنی و امنیت در مراکز درمانی ایفا می‌کنند و انتخاب و نصب درب مناسب با توجه به نیازهای خاص بیمارستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به‌عنوان نمونه، درهای ضدحریق برای جلوگیری از گسترش حریق بسیار حیاتی هستند و درهای ایمنی با هسته جامد مرکزی می‌توانند امنیت در مقابل نفوذ یا تخریب را تضمین کنند. همچنین، درهای ضد تشعشع برای حفاظت از افرادِ درمعرض‌اشعه و درهای دارای گزینه‌های سخت‌افزاری خاص می‌توانند سهولت دسترسی و امنیت را بهبود ببخشند. با رعایت مقررات و استانداردهای مرتبط و نصب صحیح، درها می‌توانند به وجود یک محیط بیمارستانی ایمن‌تر و امن‌تر کمک کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *