درب اتاق سرور

ویژگی های درب اتاق سرور

درب اتاق سرور یک عنصر اساسی برای حفاظت فیزیکی این اتاق‌های مهم است. این درب‌ها، ایجاد شرایط بهینه را برای عملکرد دستگاه‌ها و سرورهای شبکه تضمین می‌کنند و تضمین‌کننده امنیت داده‌های جمع‌آوری‌شده در سرورها هستند. این ضمانت، به‌ویژه برای حفاظت از داده‌های شخصی، اطلاعات بانکی، داده‌های مربوط به فناوری کارخانه‌های تولید، اسرار تجاری، سوابق پزشکی و سایر اطلاعات مرتبط که ازدست‌دادن یا سرقت آن‌ها ممکن است عواقب شدیدی داشته باشند، اهمیت دارد. به دلایل واضحی، درب‌ها نمی‌توانند از سرورها در برابر حملات هکرها محافظت کنند، اما می‌توانند از آن‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز، سیل و تخریب توسط آتش، محافظت فیزیکی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های درب اتاق سرور در ادامه با ما همراه باشید.

 

اتاق سرور چیست؟

اتاق سرور، قلب تپنده هر شرکت یا سازمانی است. اتاق‌های سرور به فضاهای بسته‌ای گفته می‌شود که یک نقطه مرکزی را برای مدیریت منابع شبکه در شرکت فراهم می‌کنند. در این اتاق، سرورهای کامپیوتر و سایر سخت‌افزارهای مرتبط با آن قرار می‌گیرند که شبکه و عملیات دیجیتال را آنلاین نگه می‌دارند. اندازه اتاق سرور با توجه به بزرگی شرکت‌ها متفاوت است و در برخی شرکت‌ها به چند اتاق سرور نیاز است. به اتاق‌های سرور بزرگ، «مرکز داده» نیز می‌گویند.

بررسی اهمیت درب اتاق سرور

اتاق‌های سرور از نظر فیزیکی از بقیه تجهیزات یک دفتر جدا هستند، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را با اتاق یا فضاهای دیگر ادغام کرد. ازآنجاکه هزینه راه‌اندازی سرور بسیار گران است، نگهداری از آن به تدابیر امنیتی شدید نیاز دارد. اگر محیط اتاق سرور به‌درستی انتخاب و تجهیز نشود، درصورت بروز مشکل، ممکن است دادهای حساس و نسخه‌های پشتیبان اطلاعات شرکت از دست بروند. به این دلایل، نظارت بر اتاق سرور بسیار مهم است. مهم‌ترین عنصر حفاظت فیزیکی از سرورها، انتخاب یک درب مناسب برای اتاق سرور است. درب‌هایی که برای اتاق سرور نصب می‌شوند باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند. در ادامه به معرفی ویژگی های درب اتاق سرور می‌پردازیم.

 

ویژگی‌های مهم درب اتاق سرور

تمامی درب‌های ساختمان برای حفاظت از وسایل و افراد داخل آن محیط هستند. درب‌های اتاق سرور نیز از این قاعده مستثنی نیستند، اما ویژگی‌های خاص این درها، باعث می‌شود تا نسبت به سایر درب‌ها اهمیت بیشتری داشته باشند. همان‌طور که گفته شد، حفاظت از اطلاعات حساس اولویت هر کسب‌وکاری است و این امنیت باید به‌درستی تامین شود. درب‌های اتاق سرور که برای حفاظت از این داده‌ها نصب می‌شوند، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

 

ضدسرقت‌بودن

از اولین ویژگی های درب اتاق سرور، می‌توان به ضدسرقت‌بودن اشاره کرد. درب اتاق‌ سرور باید با مقاومت بالا در برابر سرقت، امنیت را برای این اتاق تضمین کند. این درب‌ها باید هم در برابر شکستن و هم در برابر تلاش برای بازشدن غیرمجاز، مقاوم باشند. به‌همین‌دلیل است که درب اتاق سرور نه‌تنها باید ساختار محکمی داشته باشد، بلکه قفل و درزهای آن نیز باید از سطح بالای امنیتی برخوردار باشند. اتاق‌های سرور عمدتاً با درب‌های ضدسرقت  از جنس فولاد مجهز می‌شوند که در برابر شکستن و خراب‌کاری بسیار مقاوم هستند.

مقاومت در برابر حریق از ویژگی های درب اتاق سرور

درب‌ها از سرورها و سایر دستگاه‌های شبکه در برابر آتش‌سوزی و دمای بالای آتش محافظت می‌کنند. براساس قوانین امور زیربنایی در مورد شرایط فنی و موقعیت مکانی مربوط به ساختمان‌ها، اتاق‌های سرور نیاز به سازه‌های مقاوم در برابر حریق دارند. بنابراین، دستورالعمل‌ها برای آماده‌سازی اتاق سرور، استفاده از درب‌های ضد حریق را توصیه می‌کند که اکثر آن‌ها دارای مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت هستند. به کاربردن ورقه مخصوص در درب‌های اتاق سرور با واشرهای مقاوم در درجه حرارت بالا، باعث جلوگیری از گسترش آتش به داخل این اتاق‌ها می شود.

مهروموم مناسب

مهروموم مناسب در تمام لبه‌های درب اتاق سرور به چند دلیل مهم است. این کار ابتدا به سیستم اطفاء گاز کمک می‌کند. سیستم اطفاء حریق از طریق گاز مخصوص که به آن «سیستم اطفاء گاز» هم می‌گویند، توسط پنل آتش‌نشانی در زمان آتش‌سوزی فعال می‌شود. به لطف دریچه‌های ویژه، این پنل گاز را در محیط آزاد و آن را از طریق خطوط و نازل‌ها در مکان‌های تعیین‌شده، توزیع می‌کند. برای خاموش‌کردن آتش، اتاق سرور باید با این گاز پُر و در غلظت مناسب برای مدتی نگه داشته شود. این گاز باعث خفه‌شدن آتش می‌شود و از گسترش آن به سایر بخش‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین، سیستم اطفاء گاز برای خاموش‌کردن آتش در اتاق سرور، نیاز به درب‌هایی کاملا مهروموم‌شده دارد. همچنین درب‌های مهروموم، از ورود کثیفی، گردوغبار و سایر آلاینده‌ها از راهرو به اتاق سرور جلوگیری می‌کنند.

کنترل دسترسی افراد

از مهم‌ترین ویژگی های درب اتاق سرور باید به سیستم کنترل دسترسی آن اشاره کرد. اتاق سرور محلی عمومی نیست که هر کسی بتواند به آن رفت‌وآمد کند. به این خاطر که در اتاق سرور اطلاعات مهمی نگهداری می‌شود، درب‌های ورودی آن باید تضمین‌کننده عبورومرور مجاز باشند. برای این منظور، درب‌ها به عناصر کنترل دسترسی مجهز می‌شوند. معمولاً قفل این درها از نوع الکترومغناطیسی یا الکترومکانیکی هستند و برای اجازه ورود به یک کنترلر نیاز دارند. برخی از این درها، دارای قفل کارت‌خوان یا صفحه‌کلید هستند و افرادی که کارت مجاز یا رمزعبور را داشته باشند، می‌توانند از آن عبور کنند.

اگر سیستم کنترل دسترسی به‌درستی طراحی، اجرا و پیکربندی شده باشد، بازکردن درها فقط با مجوز و شناسایی کاربر مجاز امکان‌پذیر است. همچنین در برخی اتاق‌های سرور با سطح امنیتی بسیار بالا، سیستم کنترل دسترسی دوطرفه (سیستم ثبت ورود و سیستم ثبت خروج) وجود دارد که واردشدن و خارج‌شدن کارکنان مجاز را کنترل می‌کند. به‌دلایل امنیتی، درب‌های اتاق سرور باید مجهز به سیستم بسته‌شدن خودکار باشند تا درب‌ها در حالت نیمه‌باز باقی نمانند.

تجهیزبودن به سیستم اعلام سرقت از ویژگی‌های درب اتاق سرور

درب‌های اتاق سرور، علاوه‌براینکه جلوی ورود افراد غیرمجاز را به داخل اتاق می‌گیرند، معمولاً دارای یک سیستم هشداردهنده برای شکستن درها و خراب‌کاری هستند. این درب‌ها طوری طراحی شده‌اند که درصورت تلاش برای شکستن یا کندن آن‌ها، سیگنالی از هشدار را به بخش حفاظتی ارسال می‌کنند. معمولا این هشدار با فعال‌شدن زنگ خطر یا چراغ‌های مخصوص به اطلاع تیم حراست می‌رسد.

در برخی شرکت‌ها یا سازمان‌ها که اطلاعات بسیار مهمی روی سرورها ذخیره می‌شود، سیستم امنیتی داخلی پیشرفته‌ای تعبیه شده است. اگر در این شرکت‌ها، درب اتاق سرور به‌صورت غیرمجاز باز شود و کسانی که حق ورود به آنجا را ندارند، به‌زور وارد شوند، علاوه‌بر سیگنال هشدار، سیستم امنیتی اتاق سرور اقدامات دیگری نیز انجام می‌دهد. تهیه پشتیبان از فایل‌های مهم روی سرورها، انتقال فایل‌های مهم به یک سرور دیگر، قطع‌کردن برق اتاق سرور، پاک‌کردن اطلاعات حساس از روی سرورها و بسیاری عملیات‌های دیگر، از جمله کارهایی است که سیستم امنیتی اتاق سرور، پس از شکستن و ورود غیرمجاز درب این اتاق انجام می‌دهد. در واقع با هشدار سیستم اعلام سرقت درب اتاق سرور، سیستم امنیتی آن فعال می‌شود.

عایق حرارت و دما

درب اتاق سرور علاوه‌بر مهروموم کامل، باید از جنسی ساخته شده باشد که عایق حرارت است. عایق حرارت‌بودن درب‌های اتاق سرور به‌این خاطر اهمیت دارد که، اولا از ورود حرارت اضافی به داخل اتاق جلوگیری کند. ثانیا اجازه نمی‌دهد دمای مناسب فعالیت سرورها که توسط سیستم خنک‌کننده داخلی تامین می‌شود، از دست برود. درب‌های عایق حرارت، به مناسب نگه‌داشتن شرایط دمایی داخل اتاق سرور کمک می‌کنند.

 

جنس درب اتاق سرور از چیست؟

همه ویژگی های درب اتاق سرور مهم هستند، اما جنس این درب در اولین قدم حافظ دستگاه‌های داخل آن است. معمولا در قسمت‌های اصلی این درب از فولاد با مقاومت بالا استفاده می‌شود تا به‌راحتی نشکند و خراب نشود.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های درب اتاق سرور

ابعاد دهانه درب اتاق سرور برای انتقال آن‌ها، نصب و دسترسی آزاد به دستگاه‌ها اهمیت دارد. درب‌های تک لنگه معمولا دارای عرض 90 و ارتفاع 200 سانتی‌متر هستند. گاهی اوقات در بعضی پروژه‌ها از عرض 100 و ارتفاع 210 سانتی‌متر استفاده می‌شود. در پروژه‌های دارای درب‌های دولنگه، عرض در ورودی 140 سانتی‌متر است. اندازه‌های ذکر شده برای درب‌های اتاق سرور، طبق استاندارد ابعاد سرور مشخص شده‌اند تا موقع نصب و جابه‌جایی مشکلی پیش نیاید.

 

سخن پایانی

‌سرورها یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای هر کسب‌وکاری هستند. به‌منظور محافظت از سرورهای شرکت یا سازمان در برابر مشکلات جدی، هنگام ایجاد یک اتاق سرور اختصاصی، باید امنیت را در اولویت اول خود قرار دهید. درب‌ اتاق‌های سرور اگر به‌درستی انتخاب شوند، سطح امنیت این اتاق‌ها را به‌شدت بالا می‌برند. معمولا ورود غیرمجاز به اتاق سرور با شکستن یا خراب‌کردن درب آن انجام می‌شود و اینجاست که کیفیت ساخت و امکانات ویژه این درب‌ها، به کمک شما می‌آیند. در این مقاله به تمامی ویژگی های درب اتاق سرور اشاره کردیم تا شما بتوانید بهترین نوع آن را بشناسید و انتخاب کنید. یادتان باشد علاوه‌بر مقاومت درب در برابر حرارت و ضربه، سیستم‌های امنیتی تعبیه‌شده در این درها نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و کمک شایانی به حفاظت از اطلاعات و داده‌های حساس می‌کنند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *