آیا درهای ضدسرقت واقعا موثر هستند؟

آیا درهای ضدسرقت واقعا موثر هستند؟

در قرون وسطی زمانی که قلعه‌ها، زندان‌ها و صومعه‌ها را با توری‌های آهنی محافظت می‌کردند، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که در قرن ۲۱ نیز درهای ضد سرقت رواج بسیاری در محافظت از حریم شخصی خانه‌ها، کسب‌وکارها و سازمان‌ها پیدا کنند. شاید جالب باشد که بدانید نمونه‌های اولیه این درها، تاریخچه‌ای بیش از ۱۰۰ ساله دارند و اولین‌بار یک کارمند آمریکایی، ‌ایده استفاده از توری‌های محافظ، بر روی پوشش در‌ها و پنجره‌ها را ارائه داد. مسأله امنیت و حریم خصوصی در طول تاریخ جزء اولویت‌های انسان‌ها بوده است، برای همین در ادامه این مقاله به بررسی تأثیر امنیت در ضد سرقت و کارآمدی آن در حفظ حریم شخصی خواهیم پرداخت.

 

امنیت در ضد سرقت، به‌مثابه محافظ شخصی خانه شما

همان‌طور که از نام آن پیداست، انواع در ضد سرقت در وهله اول، وظیفه ایجاد امنیت و مانعی بیرونی برای جلوگیری از ورود هرگونه افراد غریبه را دارند. هرچند امنیت این درها در مراحل و فیلتر‌های مختلفی از نظر ضدضربه‌بودن و داشتن قفل‌های الکترونیکی و انواع تست امنیتی تقویت می‌شود، اما همچنان در مقابل ورود سارقان با اعمال فشار زیاد و واردکردن ضربه با ابزارهای خاص نفوذ‌ناپذیر نخواهند بود. اما بهتر است بدانید که یک استاندارد اروپایی به‌نام ENV ۱۶۲۷، سطح ایمنی درهای ضدسرقت مدرن را تعیین می‌کند که در ادامه به بررسی کلاس‌های مختلف آن می‌پردازیم.

 

بررسی سطوح امنیتی در‌ ضد‌ سرقت براساس استاندارد اروپایی EN 1627

استاندارد EN1627، یک استاندارد اروپایی برای تعیین سطح امنیت در ضد سرقت است که کلاس‌بندی‌های مختلفی دارد. هر کلاس، نشان‌دهنده سطح مقاومت درب در برابر انواع نفوذ است. در ادامه این کلاس‌ها را بررسی خواهیم کرد.:

  •     RC1 (کلاس ۱): این درها در برابر تلاش‌های فیزیکی مانند ضربه‌زدن مقاومت کمی دارند.
  •     RC2 (کلاس ۲): این درب‌ها نسبت به کلاس قبلی مقاومت بهتری در برابر انواع ضربه‌های فیزیکی دارند و برای منازل مسکونی و تجاری مناسبند.
  •     RC3 (کلاس ۳): این نوع درها در برابر ابزار‌هایی مثل دیلم مقاومت خوبی دارند و به‌طورکلی از ۲ کلاس قبلی محافظت بیشتری ارائه می‌دهند. از این درها برای سازمان‌ها استفاده می‌شود.
  •     RC 4 (کلاس ۴): از امنیت این در، برای مکان‌های امنیتی با حساسیت بالا، مانند بانک‌ها استفاده می‌شود، زیرا آن‌ها در برابر انواع تلاش برای نفوذ غیرقانونی مقاوم هستند.
  •     RC 5 (کلاس ۵): درهای ضد سرقت در این کلاس در برابر یک سارق خبره که از ابزار‌های الکتریکی مانند مته، اره، آسیاب و … برای نفوذ کمک می‌گیرد، مقاومت می‌کنند. درب‌های کلاس ۵ برای بانک‌ها، جواهرفروشی، ساختمان‌های نظامی و سفارت‌ها مناسب هستند.
  •     RC 6 (کلاس ۶): امنیت در ضد سرقت در این دسته‌بندی حتی در برابر ابزار الکتریکی با قدرت بالا، بسیار زیاد است. این گروه از در‌ب‌ها برای بانک‌ها، نیروگاه‌های هسته‌ای، ساختمان‌های نظامی و سفارتخانه‌ها مناسب هستند.

هر کلاس، تست‌های استاندارد مخصوصی برای بررسی عملکرد هر درب را دارد و براساس نتایج این تست‌ها، درها کلاس‌بندی می‌شوند.

به‌طورکلی، برای محافظت از یک واحد آپارتمانی، درب کلاس ۲، امنیت نسبتا خوبی دارد، اما اگر دارایی‌های با ارزش در خانه دارید، کلاس ۳ نیز پیشنهاد می‌شود. برای خانه‌های ویلایی نیز کلاس‌های ۳ و ۴ مناسب هستند. باید در نظر داشت که همه خانه‌ها به یک سطح حفاظت نیاز ندارند و انتخاب در امنیتی، وابسته به عوامل بالقوه خطر برای مکان موردنظر است.

 

موارد استفاده از در ضد سرقت

از قدیم‌الایام برای امنیت خانه‌ها از انواع و اقسام قفل استفاده می‌شد، اما امروزه در امنیتی یا ضد سرقت یکی از رایج‌ترین انواع درهای مورد استفاده در خانه‌ها و سایر مکان‌ها است. این درب‌ها دیگر فقط برای بانک‌ها و مؤسسات امنیتی نیستند، بلکه یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای منازل مسکونی، فضا‌های اداری، بانک‌ها و موسسات مالی و همچنین فضا‌ها و مکان‌های عمومی به شمار می‌روند.

گزینه‌های متنوعی از این درها در دسترس هستند؛ از درهای فولادی گرفته تا درهای لوور، درهای سه‌جداره و دوجداره، درهای ضدحریق و … که برای هر فضایی و با توجه به نکات زیبایی‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تأثیر در ضد سرقت در کاهش دزدی

نمی‌توان گفت که این درها نفوذناپذیر هستند. براساس آمار‌های منتشرشده از سرقت‌هایی که در کشور آمریکا رخ می‌دهد، ٪۳۴ از دزدی‌ها از طریق درهای ورودی انجام می‌شوند و وجود یک درب قابل‌اطمینان با طراحی مقاوم و پیشرفته، خیال افراد را از این بابت راحت می‌کند. البته حتماً در نظر داشته باشید که استفاده از درب امنیتی تنها بخشی از احتمال سرقت را از بین می‌برد و موارد حفاظتی دیگری مانند محافظ‌های پنجره، دزدگیر‌ها و دوربین‌های مداربسته نیز در این زمینه بسیار مؤثر هستند.

انواع در ضد سرقت

درهای ضد سرقت را می توان از جنبه‌های مختلف مانند متریال، کشور سازنده، طرح و غیره دسته‌بندی کرد. در ادامه می‌خواهیم انواع درب را از نظر متریال به‌کاررفته در آن‌ها بررسی کنیم.

در چوبی

بخش داخلی یا همان مرکزی این درها از چوب ساخته می‌شود که ممکن است چوب صنوبر، گردو، راش و سایر چوب‌های متراکم باشد. به‌دلیل اینکه درهای چوبی استحکام کمی دارند و در برابر آتش مقاوم نیستند، معمولا از یک یا دو ورق فلزی به‌عنوان پشتیبان در ساختار آن‌ها نصب می‌شود. با این کار استحکام درب افزایش می‌یابد و می‌توان به‌عنوان یک در ضد سرقت مطمئن روی آن حساب کرد. البته این درها باید یراق‌آلات باکیفیتی نیز داشته باشند تا دچار مشکل نشوند و عمری طولانی داشته باشند.

 

در فلزی

این درها دارای پوشش فلزی هستند که معمولا از جنس استیل ضدزنگ است. نمونه‌های دیگری نیز در بازار وجود دارند که جنس پوشش آن‌ها از فلزهای دیگری است، اما بسیار محدود هستند. البته همیشه بین انتخاب در ضد سرقت فلزی و چوبی تردید وجود داشته است . در امنیتی فلزی معمولا به‌صورت وارداتی و از کشور چین وارد می‌شود و مقاومت بالایی در برابر حریق و خط و خش دارد. برای همین می‌توان از آن‌ها برای سرویس بهداشتی، حمام، دفاتر کار و غیره استفاده کرد.

 

مشکلی که در مورد این درها وجود دارد این است که نمونه‌هایی که در بازار ایران عرضه شده‌اند، دارای پشتیبانی ورق فلزی در قسمت داخلی نیستند و همین مسئله باعث شده است که در برابر ضربه مقاومت ضعیفی داشته باشند.

 

در ضد سرقت کامپوزیتی

این نوع درها دارای پوشش کامپوزیتی هستند که موجب شده است، تنوع زیادی داشته باشند. کامپوزیت، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به‌راحتی می‌توان آن را به اشکال گوناگون درآورد. به‌همین‌دلیل طرح‌ها و الگوهای متنوعی از درهای کامپوزیتی تولید و عرضه می‌شوند. این نوع درها وزن سبکی دارند، در برابر رطوبت دارای مقاومت مناسبی هستند و تعمیر و نگهداری آن‌ها راحت است.

 

یک ورق فولادی در لایه داخلی درهای کامپوزیتی نصب می‌شود و آن را در برابر ضربه مقاوم می‌کند. البته نقطه ضعف آن‌ها این است که در برابر حریق آسیب‌پذیرند، اما بااین‌حال برای اتاق خواب یا دفاتر کار، می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

 

در HDF

اصطلاح HDF برای این نوع درها، به‌خاطر جنس بدنه آن‌هاست. HDF مخفف High density fiberboard و معرف درهایی است که از نوعی تخته فیبری ساخته می‌شوند که با روش خشک‌شدن و فشرده‌کردن تولید می‌شوند. پوشش HDF دارای تراکم بالایی است و از آن برای ساخت کمد و کابینت نیز استفاده می‌شود.

 

درب HDF شباهت زیادی به درهای چوبی دارد، اما تنوع آن به‌اندازه درهای کامپوزیتی نیست و با استفاده از دستگاه CNC روی آن‌ها طرح ایجاد می‌کنند. این درها برای دفاتر کار، مطب پزشکان، درهای ورودی آپارتمان و خانه استفاده می‌شوند و یک گزینه ایده‌آل برای آن‌ها هستند. درهای HDF در برابر ضربه مقاومت قابل قبولی دارند، اما در محیط‌های مرطوب یا در هنگام آتش‌سوزی، نمی‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

 

در ضد سرقت PVC

یکی از درهای جدید و مدرن که چند سالی است وارد بازار شده است، درب PVC است. بر روی این درها یک لایه PVC کار شده است که علاوه ‌بر اضافه‌کردن زیبایی ظاهری، باعث می‌شود که در نسبت به رطوبت مقاوم شود. PVC قابلیت انعطاف‌پذیری مناسبی دارد و می‌توان روی این درها، الگوهای متنوعی پیاده‌سازی کرد. آن‌ها برای درهای ورودی ساختمان‌ها، دفاتر کار، ادارات، سازمان‌ها و … ایده‌آل هستند. اما نقطه ضعف‌شان این است که در برابر حریق مقاوم نیستند و باید از آن‌ها در برابر خط‌وخش محافظت کرد.

نکات مهم در خرید درهای امنیتی

  • پیش از خرید از امنیت در ضد سرقت موردنظر شما از استانداردهای لازم برخوردار است، مطمئن شوید.
  • اگر مکان مدنظر شما نور نیاز دارد و باید درب شیشه‌ای بخرید، حتما مطمئن شوید که شیشه‌های درب در برابر ضربه مقاوم هستند.
  • اگر امنیت مکان موردنظرتان اهمیت زیادی دارد، درب‌هایی که چند قفل ترکیبی کلیدی و بیومتریک دارند را انتخاب کنید.
  • امکان تعویض قفل برای درهای امنیتی وجود دارد. ممکن است درب ایرانی بخرید و یک قفل ترک روی آن نصب کنید.
  • رایج‌ترین روش‌های هوشمند بازگشایی این درها، قفل‌های ضدسرقت هوشمند در دو نوع اثر انگشتی و کارتی هستند.
  • برای تعویض قفل در ضد سرقت، قطعاً باید آموزش ببینید و در غیر این‌صورت کار را به متخصصین امر بسپارید.

 

سخن پایانی

در این مقاله در مورد در ضد سرقت، استانداردها و انواع آن صحبت کردیم. این درها یک گزینه مناسب برای افرادی هستند که می‌خواهند سطح امنیت خانه یا محل کار خود را افزایش دهند. همچنین برخی از این درها در برابر آتش‌سوزی نیز مقاوم هستند و به‌همین‌دلیل می‌توانند از افراد در برابر آسیب‌های ناشی از حریق محافظت کنند. درهای چوبی، فلزی، کامپوزیت، HDF و PVC، هرکدام ویژگی‌ها و مزایا و معایب مخصوص‌به‌خود را دارند. اما اینکه کدام یک از آن‌ها برای ساختمان شما مناسب است، به ترجیحات و نیازهایتان بستگی دارد. با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره این درها به‌دست آورید و انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *