چگونه آسیب‌های جانبی هنگام آتش‌سوزی منزل را به حداقل برسانیم

چگونه آسیب‌های جانبی هنگام آتش‌سوزی منزل را به حداقل برسانیم

حادثه همیشه در کمین است و کوچک‌ترین اشتباه یا خطایی در محاسبات می‌تواند حوادثی جبران‌ناپذیر را به ‌وجود بیاورد. یکی از این حوادت، آتش‌سوزی است که عموماً خسارات جانی و مالی شدیدی را به همراه دارد. اگر شما هم نگرانی از بابت گیرافتادن در آتش را دارید یا فکر می‌کنید که ممکن است این حادثه خسارات زیادی را به جان و مال شما وارد کند، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید؛ چراکه قصد داریم در ارتباط با راهکارهایی که به‌شکلی قطعی می‌توانند خسارات شرایط حریق را کاهش دهند صحبت کنیم. نصب در ضد حریق یکی از این راهکارهای بسیار ساده است که در عین دردسترس‌بودن تا حد زیادی نگرانی‌های موجود را کاهش می‌دهد.

آیا راهکاری برای به‌حداقل‌رساندن آسیب‌های جانی و مالی حوادثی مانند حریق وجود دارد؟

آتش‌سوزی حادثۀ بسیار تلخی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و تمام زندگی‌اش در یک لحظه با سهل‌انگاری نابود شود؛ اما می‌توان به‌کمک چند راهکار ساده، خسارات این حادثه را به‌طور ملموسی کاهش داد. رعایت این اقدامات پیش، هنگام و پس‌از آتش‌سوزی می‌تواند از شما، خانواده، منزل و اموالتان در برابر حریق حفاظت کند و از خسارات جانی و مالی احتمالی بکاهد.

  • اگر گرمایش منزلتان را بخاری تأمین می‌کند، باید حواستان باشد که آن را در فضایی مناسب راه‌اندازی کنید. بهترین نقطۀ خانه جایی است که فرزندان کوچک یا حیوانات خانگی، به آن دسترسی نداشته باشند و دور از وسایل قابل اشتعالی مانند پرده، سیم، مبلمان، فرش، لباس و … باشد. همچنین توصیه می‌شود بخاری روی یک سطح کاملاً صاف و غیرقابل اشتعال مثل کاشی یا سرامیک قرار بگیرد تا خطراتی مانند آتش‌گرفتن فرش، قالیچه، موکت و … شما را تهدید نکند.
  • هر بار که می‌خواهید منزل را ترک کنید یا قصد خوابیدن دارید، حتماً شعله بخاری، گاز و … را چک کنید.
  • اگر عادت به روشن‌کردن شمع و عود دارید، آن‌ها را به حال خود رها نکنید و حواستان کاملاً جمع باشد که شعله و گرمایشان، وسایل قابل اشتعال را آتش نزند.
  • اگر سیستم گرمایش خانه‌تان با شومینه تکمیل می‌شود، به‌هیچ‌وجه نباید آتش آن را به‌شکل محافظت‌نشده روشن کنید. بهتر است از یک صفحه فلزی یا شیشه‌ای نسوز به‌عنوان عایق شومینه استفاده کنید تا جرقه‌های آتش به بیرون پرتاب نشود. همین جرقه‌های ریز می‌توانند در صورت برخورد به وسایل قابل اشتعال‌، حریق بزرگی را به وجود بیاورند.
  • چک‌کردن دودکش و دیگر تجهیزات سیستم‌های گرمایشی و وسایل گازی را به یک متخصص کاربلد بسپارید.
  • ریسک نشتی گاز را به جان نخرید و در صورت خراب‌شدن سیستم گرمایش منزل، اقدام به روشن‌کردن اجاق گاز، پیک‌نیک و … برای گرم‌شدن خانه نکنید.
  • بهتر است اطراف اجاق گازتان، وسایل قابل اشتعال مانند پرده، حوله، دستمال و … وجود نداشته باشد.
  • وسایل خطرناکی مانند کبریت و فندک را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

 

این‌ موارد ساده‌ترین نکاتی بودند که باید تحت هر شرایطی به‌منظور پیشگیری از حریق رعایت کنید؛ اما چطور می‌توان در صورت وقوع آتش‌سوزی، خسارت‌ها را کاهش داد و جراحت‌های جانی را به حداقل رساند؟ نکات بسیار ساده و راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید با کمی تمرین، بر آن‌ها مسلط شوید. مطمئن باشید این راهکارها می‌‌تواند تا حد زیادی از شما و خانواده‌تان در برابر حریق محافظت کند. قبل از بررسی موارد پایین اطمینان حاصل کنید که در های ضد حریق تاییدیه ی آتش نشانی داشته باشند

  • حتماً خودتان را برای بروز هر حادثه‌ای آماده کنید و به فرزندانتان مسیرهای امن خروج از منزل را آموزش دهید.
  • داشتن امکاناتی مانند کپسول اطفای حریق می‌تواند تا حد زیادی از شعله‌ورشدن آتش بکاهد. حتماً یک کپسول خانگی برای چنین شرایطی تهیه کنید.
  • بارها روش‌های خارج‌شدن از آتش و استفاده از کپسول اطفای حریق را با خانواده‌تان تمرین کنید تا در هنگام بروز حادثه، تمرکز و تسلط کافی داشته باشید. شرایط بحرانی می‌تواند برای افرادی که آمادگی ندارند بسیار خطرناک و مرگبار باشد.
  • روش‌های استفاده از کمک‌های اولیه را یاد بگیرید و به اعضای خانواده‌تان نیز آموزش دهید. چنین اقداماتی می‌تواند خسارات جانی را به حداقل برساند و تا زمان رسیدن کادر امداد، شرایط را متعادل کند.
  • حتماً از هشداردهنده‌ها در بخش‌های مختلف خانه مانند راهرو، سالن، اتاق خواب و … استفاده کنید و حواستان باشد آلارم این دستگاه‌ها به‌درستی کار کند. باتری هشداردهنده‌ها حداقل سالی یک بار نیاز به تعویض دارند.
  • بهتر است مدارک شناسایی، جواهرات، دسته چک‌ها و اسناد مهم‌ خود را در یک محفظه غیرقابل اشتعال قرار دهید تا در شرایط حریق، خسارات مالی بیشتری نبینید.
  • بیمه‌کردن منزلتان در برابر آتش‌سوزی هم خیالتان را از بروز خسارت مالی جدی راحت می‌کند و می‌توانید پس‌از آتش‌سوزی بخشی از این خسارت را جبران کنید.
  • نصب در ضد حریق ایمنی منزلتان را دوچندان خواهد کرد و یقیناً می‌تواند تا حد زیادی از شما و اموالتان در برابر آتش‌سوزی محافظت کند.

چگونه آسیب‌های جانبی هنگام آتش‌سوزی منزل را به حداقل برسانیم

درب ضد حریق چیست؟

رعایت نکات ایمنی در ساختمان در روند ساخت اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه امروزه می‌توان از ابزارهای بسیار متنوعی برای افزایش ایمنی محیط استفاده کرد. یکی از این ابزارها، انواع در ضد حریق هستند که تا حد زیادی به مهار آتش و خریدن فرصت برای نجات جان اهالی ساختمان کمک می‌کند. در سال‌های اخیر برای ساختمان‌های عمومی نصب انواع در ضد حریق الزامی شده است. آن‌ها نه‎‌تنها خسارات مالی را کاهش می‌دهند، بلکه باعث حفاظت از جان حاضرین در ساختمان در هنگام حریق می‌شوند.

در بازار، انواع مختلفی از در ضد حریق وجود دارد که هرکدام با توجه به جنس خود، میزان تحمل متفاوتی نسبت به آتش و دمای بالا دارند. میانگین تحمل این در‌ها در برابر آتش حدوداً ۳۰ دقیقه است و این زمان کاملاً مناسبی برای رهایی ساکنین ساختمان از آتش به حساب می‌آید؛ اما مکانیسم این درها برای مقاومت در برابر حریق چیست؟

در ساختار درهای ایمنی در برابر آتش از نوارهای مخصوص عایق استفاده می‌شود که با بالارفتن دما و منبسط‌شدن از ورود آتش و دود از میان درزها جلوگیری می‌‌کنند. به این ترتیب مسیر ورود دود و آتش مسدود می‌شود. پس تا به اینجا متوجه شدید این درها قرار نیست جلوی آتش‌سوزی را بگیرند، بلکه با توجه به ساختارشان می‌توانند فرصت فرار ساکنین یا حفظ جان تا زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی را فراهم کنند.

شاید برایتان عجیب باشد بدانید در حریق‌ها، عمده مرگ‌ومیر افراد به‌دلیل سوختن در آتش نیست! بلکه استنشاق دود و گازهای سمّی باعث خفگی افراد می‌شود؛ بنابراین واضح است که چرا باید از درهای حرفه‌ای ضدحریق در ساختمان‌های عمومی تجاری و مسکونی استفاده کرد.

انواع در ضد حریق

در‌های ایمن در برابر آتش‌سوزی با متریال مختلفی ساخته می‌شوند؛ اما در نهایت، هدف استفادۀ همه آن‌ها یکسان است و یقیناً اگر کیفیت بالایی داشته باشند می‌توانند از شما در برابر استنشاق گازهای سمّی محافظت کنند.

مهم است که متریال به‌کاررفته در ساخت درها، در برابر آتش‌سوزی مقاومت کافی داشته باشند و بتوانند دمای بسیار بالای حریق را تا زمان رسیدن نیروهای امدادی تحمل کنند. درهای مقاوم در برابر آتش‌سوزی، اجزای غیرقابل اشتعالی مانند دستگیره، لولاهای بسیار سنگین و مقاوم، لنگه، لاستیک، اسکلت و چارچوب فلزی دارند. در بخش داخلی این درها دو ناودانی مخصوص قرار گرفته است که در زمان حریق از تغییر فرم در جلوگیری می‌کنند.

به‌طورکلی سه نوع در ضد حریق فلزی، چوبی و شیشه‌خور وجود دارد که در ادامه، دربارۀ هرکدام از آن‌ها توضیحاتی را به شما ارائه می‌دهیم.

درهای فلزی

یکی از انواع بسیار کاربردی درهای ایمنی، محافظ آتش‌سوزی درهای فلزی است که عموماً در ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چراکه ضخامت بالایی دارند و چارچو‌ب‌های فلزی ساده پتانسیل نگهداری از آن را ندارند. در ساختار این آن‌ها از ورق‌های روغنی یا ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود تا رطوبت موجود در ساختمان، عمر آن را کوتاه نکند. داخل آن‌ها نیز از پشم سنگ برای جلوگیری از عبور آتش پر می‌شود.

چگونه آسیب‌های جانبی هنگام آتش‌سوزی منزل را به حداقل برسانیم

درهای چوبی

نوع دیگری از این درهای ایمن وجود دارند که با چوب خشک روسی ساخته شده است و در یک چهارچوب فلزی کاملاً مخصوص و متناسب اجرا می‌شود. ضخامت درهای چوبی کمی کمتر از درهای فلزی است و امکان استفادۀ بیشتری نسبت به آن‌ها در محیط‌های عمومی و مسکونی وجود‌ دارد.

چگونه آسیب‌های جانبی هنگام آتش‌سوزی منزل را به حداقل برسانیم

درهای شیشه‌خور

یکی از کاربردی‌ترین انواع در ضد حریق، درهای شیشه‌خور است که کاملاً برای محیط‌های عمومی طراحی شده است و در چنین محیط‌هایی اجرا می‌شود. البته حواستان باشد که هزینۀ اجرای این‌ها، بالاتر از دو نوع دیگر است و عموماً به‌همین علت در ساختمان‌های مسکونی از این نوع درها استفاده نمی‌شود؛ اما در محیط‌های تجاری، آموزشی و درمانی استفاده از این درهای شیشه‌خور کاملاً منطقی است و صرفۀ اقتصادی دارد.

چگونه آسیب‌های جانبی هنگام آتش‌سوزی منزل را به حداقل برسانیم

نکات مهم هنگام انتخاب کلیه درب‌های ایمنی و ضد حریق

چند نکتۀ بسیار مهم و کاربردی وجود دارد که حتماً باید در هنگام انتخاب و خرید در ایمنی مورد توجه قرار دهید. این نکات مهم و اساسی عبارت‌اند از:

  • هنگام خرید محصول مدنظرتان حتماً توجه داشته باشید که آن، گواهی فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گواهی بین‌المللی UL و تأییدیه آتش‌نشانی را داشته باشد.
  • حتماً باید دقت داشته‌ باشید که از رنگ‌های پودری الکترواستاتیکی برای رنگ‌کردن آن استفاده شده باشد.
  • نوار مسدودکنندۀ دود و لاستیک درزگیر را از لحاظ غیرقابل اشتعال‌بودن بررسی کنید.
  • داشتن جک آرام‌بند برای باز و بسته‌شدن اتوماتیک و راحت از ملزومات کاربردی است.
  • برای ساخت و نصب این درها عموماً اسکلت‌های U شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • درهای ایمنی عموماً به‌شکل بیرون‌ بازشو طراحی می‌شوند؛ اما بسته به اسکلت و نقشۀ ساختمان این مسئله می‌تواند تغییر کند تا استفاده از آن سریع‌تر و راحت‌تر باشد. به‌خصوص که راحت بازکردن آن برای کودکان، سالمندان و گروه‌های امدادی اهمیت دارد.
  • موقعیت مکانی درها به‌اضافۀ علامت‌های واضح برای رسیدن راحت و سریع به در باید حتماً روی نقشه ساختمان به‌شکل دقیق مشخص شود.
  • لولای استوانه‌ای ضدحریق قابل تنظیم باید به‌شکل استاندارد نصب شود.
  • نصب درهای ایمنی باید توسط افراد متخصص انجام و گواهی اصالت کالا به کارفرما تحویل داده شود.

ویژگی‌های درب‌ ضد حریق استاندارد

درهای ایمنی و مقاوم در برابر آتش‌سوزی، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که اجرای آن‌ها را برای کارفرما منطقی و به‌صرفه می‌کند. برخی از ویژگی‌های مهم این درب‌ها عبارت‌اند از:

دسترسی آسان

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌‌های آن‌ها، دسترسی آسان است. آن‌ها منطقاً در مسیرهای اضطراری ساختمان‌های بزرگ و عمومی به‌عنوان راهی برای نجات نصب می‌شوند؛ بنابراین باید موقعیت مکانی معین و دسترسی ساده‌ای داشته باشند.

در ساختمان‌های عمومی معمولاً درهای فلزی به رنگ قرمز تهیه می‌شوند تا به‌راحتی در شرایط حریق از هر فاصله‌ای قابل رؤیت باشند. این نوع درها معمولاً به‌راحتی با هل‌دادن دستگیره، باز می‌شوند و می‌توان عبور را برای سالمندان و نیروهای امدادی تسهیل کرد. براساس استانداردهای بین‌المللی، نسل جدید درها، همگی مجهز به دستگیره‌های مخصوص و آنتی پنیک هستند. این تکنولوژی باعث می‌شود که آن‌ها با یک فشار کوچک از داخل باز شوند و مشکلی از این بابت برای افراد حاضر در ساختمان پیش نیاید.

مقاومت فوق‌العاده در برابر دود و آتش

واضح است که درهای ایمنی ضدحریق باید در برابر  دود و آتش مقاومت بالایی داشته باشند و تا زمان معینی بدون تغییر شکل و فرم در برابر دمای بالای آتش مقاومت کنند. عموماً این درها تا ۳۰ دقیقه توان مقاومت در برابر حریق را دارند و در نمونه‌های حرفه‌ای‌تر این زمان می‌تواند به بیشتر از یک ساعت هم برسد. در این تایم، افرادی که در حریق گرفتار شده‌اند می‌توانند آرامش خود را تا رسیدن نیروهای امدادی حفظ کنند و مطمئن باشند دود و گازهای سمی راهی به محیط پیدا نخواهند کرد.

پیش‌از این اشاره کردیم که در طراحی ساختاری این درها از نوارهای عایق دود مخصوصی استفاده شده است که در کسری از زمان تغییر فرم می‌دهند و به این ترتیب، گاز سمّی و دود نمی‌تواند از آن عبور کند. با این حساب، ریسک خفگی بر اثر استنشاق گازهای سمّی تا زمان رسیدن آتش‌نشان‌ها به صفر می‌رسد.

چگونه آسیب‌های جانبی هنگام آتش‌سوزی منزل را به حداقل برسانیم

سخن پایانی

حریق، اتفاقی است که ممکن است برای هر ساختمانی پیش بیاید و تنها زمانی می‌توان کارفرما یا مدیر ساختمان را سرزنش کرد که از راهکارهای ایمنی برای کاهش ریسک جانی و مالی در شرایط بحرانی استفاده نکرده است. یکی از این راهکارها، استفاده از در ضد حریق است که می‌تواند ریسک بروز خسارات مالی و جانی را در شرایط سهمگین حریق کاهش دهد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً دربارۀ این درها اطلاعات لازم را کسب و سپس برای خرید و نصب آن‌ها اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *